Ett verktyg är så gott eller ont som användaren

SvD skriver idag om hur samma företag, Peer99, som säljer Piratbyråns reklamplagg också säljer plagg med motiv som inte är fullt så politiskt korrekta, typ “Feminism – för dig som är fet, ful och avundsjuk“. Man får dock leta en stund för att hitta dem, vilket inte framgår av SvD:s artikel. Hur som helst, det luktar ganska mycket nyhetstorka och guilt by association om artikeln. Ett tryckeri erbjuder blott en tjänst, budskapen de trycker är godtyckliga och bestäms av den som beställer. Vi kan dra en parallell till ett verktyg, såsom en hammare. Om den används till att döda eller slå in spikar i ett trendriktigt staket spelar ingen roll för den som säljer hammaren, ännu mindre för hammaren själv. Det är den som använder en tjänst eller ett verktyg som är ansvarig för resultatet.

Samma resonemang har för övrigt framgångsrikt använts bl a här i Sverige för att skydda BitTorrent-sajter och DC-hubbar från att bli nedstängda – de tillhandahåller bara en tjänst, att låta människor dela med sig av sina filer. Även om vi låtsas att 99% av användandet är så kallad piratkopiering så är det fortfarande inget ont med själva tjänsten. Användarna bär ansvaret. Vilket givetvis är obekvämt så in i h*e för den som vill hitta en stor, lättfattlig syndabock. Sorry, SvD. Ni lyckas inte övertyga denna gång.

Tillägg (14:12): Nu har fler bloggar uppmärksammat artikeln.