Så mycket dyrare är det inte!

Den här veckan har jag kört bilen till jobbet tre av fem dagar. Bra för själen, men dåligt för samvetet – är det inte en massa pengar som rinner ut i sjön? För att ta reda på detta gjorde jag en smått ovetenskaplig mätning, jag nollade bilens färddator på morgonen och mätte tid, bränsleförbrukning och distans. Idag tog jag tid på kollektivtrafiken. Resultatet är förvånansvärt, om än inte helt vetenskapligt: Om jag åker kollektivtrafik varje dag är den billigare. Men åker jag bilen vissa dagar är bilen billigast, åtminstone tre av fyra årstider. SL vinner med ett par kronor under sommaren eftersom man nu får fyra månaders säsongskort till priset av tre.

Mina siffror är som följer: Med bilen lämnar jag hemmet 06:40 och är på jobbet 07:00. Då tar jag vägen E18 Bergshamraleden, E4 Norra Länken-Essingeleden för att slutligen dimpa ned i Hammarby Sjöstad. En trevlig tur på 20,8 km där jag oftast kan ligga och blåsa på i 90 km/h (vilket, trots hastighetsbegränsningen på 70 km/h hela vägen, är ungefär medelhastigheten på morgontrafiken!) där min bil, som gillar höga farter, bara drar betryggande 0,98 l/10 km. Jag betalar ungefär 12 kr/lit för bensin (98 okt med Biliarabatt – jag tror det var 11,94 kr/lit senast) så det blir 24,50 kr enkel resa. Nu ignorerar jag avsiktligen skatt, försäkring och service på bilen eftersom jag har den till många andra saker också. Den skeptiske kan avrunda uppåt.

Med SL lämnar jag hemmet 06:36 och kommer fram 07:30. Jag måste gå i åtta minuter till bussen (som ibland är tidig, det tar ungefär fyra minuter att gå egentligen), byta till T-banans röda linje, byta till T-banans gröna linje, för att slutligen kliva av vid Gullmarsplan. Därefter tar det cirka 10 min att gå till jobbet. Vägen går igenom en park som typiskt är fullproppad med alkoholiserade uteliggare, ibland regnar det och luften vid Gullmarsplan – ovanför trängelskatteportalen – är knappast den renaste. Denna tripp kostar mig 20 kr på SL:s enkelbiljett, men om jag är klok och köper månadskort kostar varje resa mig i snitt 15 kr: 600 kr i inköpspris för kortet, 20 arbetsdagar per månad och två resor per dag. Jordskredsseger för SL? Nej, för analysen grundar sig på att jag alltid tar SL. Vissa dagar måste jag ta bilen av olika skäl, t ex ärenden som ska uträttas efter jobbet. Om jag bara reser med SL i snitt en gång per arbetsdag blir kostnaden per resa 30 kr, och bilen vinner! Om SL är billigare eller inte beror alltså helt på hur ofta jag reser med SL.

I praktiken åker jag väl antagligen SL cirka 1,5 gånger om dagen i medeltal, och då är SL fortfarande billigare, särskilt om man tänker på att bilen kostar en smula utöver bensin. Å andra sidan skiljer det typiskt mindre än 5 kronor per dag och aldrig mer än 20 kronor till bilens nackdel. Det är betydligt mindre än vad sossepuckona tycker det är okej för vanliga svensson som måste ta bilen till jobbet att betala extra varje dag (40 kr) under trängselavgiftsförsöket, och kanske även i framtiden. Då slipper jag dessutom regn, förseningar, gnisslande 70-talståg, illalukten vid Slussen, uteliggare och jag kommer fram på en tredjedel av tiden.

Det blir nog bil betydligt oftare i framtiden.