Slopa kontanterna – helt

Läste för ett par dagar sedan att den borgerliga regeringen infriar sitt löfte om att avskaffa enhetstaxan. En bra ide i teorin, men att dem som reser kort ska subventionera resorna för dem som reser långt, samtidigt som biljettintäkterna totalt minskar, är fundamentalt korkat och två tunga anledningar till att enhetstaxorna nu ryker. Den allra tyngsta anledningen, som jag ser det, är emellertid problemen med kontanthantering.

Det är helt oförsvarligt att kollektivtrafikens personal, som ofta jobbar ensam och oskyddad, ska behöva hantera kontanter. Hanteringen utsätter personalen för stora risker och kostar dessutom mycket pengar. Att bygga in säkerhetsboxar och slutna kontanthanteringssystem i bussarna skulle visserligen lösa problemet, men också det vara ofantligt dyrt.

En bättre och mer långsiktig lösning är att slopa kontanthanteringen helt, och slopa möjligheten att köpa biljett på plats i bussen. Detta kan istället göras i för ändamålet uppsatta automater (som tar betalkort) vid större hållplatser. Pengarna som skulle sparas in på detta sätt kan gå till att sänka biljettpriserna, när väl investeringen är betald.

I längden anser jag också att vi bör jobba för ett kontantlöst samhälle. Kontanter är en relik, opersonliga (det går inte att se på en stulen hundralapp vem som egentligen äger den, men digitala pengar är lätta att spåra) och klumpiga att hantera. Enklast vore om staten helt enkelt gick in och helsubventionerade avgifterna på Visa-kort. Samtidigt bör lagar stiftas som bevarar möjligheterna till privata transaktioner.

Samhällets fördelar av kontantlöshet skulle vara enorma. Vi har tekniken – nu krävs bara en modig regering, och ett folk som inte räds förändring.

7 thoughts on “Slopa kontanterna – helt

  1. Bra skrivet och vettiga tankar när det gäller personal och “säkra” system.

    Däremot anser jag inte att staten ska gå in och subventionera Visa-kort. Tramsigheter, det är inte statens jobb att ta på sig utgifter som bankerna bör ta hand. Vilket inte ska innebära att lägga extra kostnader på vanliga människor.

    Tyvärr lider vanliga människor av en ovanlig seghet när det gäller att byta bank o.s.v.. Alltså kan bankerna fortsätta bete sig svin.

    Idéen med automater kanske är något…men dom kommer med stor säkerhet bli vandaliserad. En kostnad som sedan buntas ihop med klotter och annan skadegörelse och vips så kostar klottret SL 200 miljoner om året.

    Varför inte helsubventionera kollektivtrafiken?

    Skatter finansierar ju redan 50% av SLs verksamhet. SL slipper lägga ner pengar på cyberspärrar och rånrisken försvinner.

  2. Det är orealistiskt att förvänta sig att bankerna ska betala alla kostnader “uppåt” mot t ex Visa. De får ju inte ut något av det. Ska man ta bort kontanterna helt så måste _alla_ avgifter på bankkonton och -kort bort, för det får inte kosta pengar att äga pengar (utan kontanter har man ingenstans utom på ett konto att förvara pengarna). Då måste bankerna få pengar någon annanstans ifrån för att kunna driva sin verksamhet. Det enda rimliga är att dessa kommer från staten, som ju skulle spara massor av pengar varje år om kontanterna drogs in. Det behöver inte handla om särskilt mycket; bankerna kan ju fortfarande tjäna pengar genom tilläggstjänster.

    Det finns redan massor av automater i kollektivtrafiken, främst för godis och småmat. Vandalismen kommer knappast att öka för att man ställer dit ett par automater till — särskilt om man (som Alliansen vill) satsar mer på säkerhet och städning i bl a T-banan.

    Att helsubventionera kollektivtrafiken finns det inga pengar till, och ska det införas så vill jag ha nollskatt på bensin också. Dessutom skulle vi få ännu fler tiggare, uteliggare och annat drägg i T-banan men mindre pengar att sanera och städa för.

  3. Om staten ska subventionera Visa-kort kan man lika gärna ta fram en statlig motsvarighet till alla medborgare. Det kontantlösa samhället…där allt du köper registreras. Bonuskort kan man i varje fall avstå.

    Automaterna som finns idag innehåller inget av värde som inte kan snattas lättare från närmsta butik. Biljetter är en annan sak.

    Ännu fler tiggare, uteligggare och annat drägg i T-banan? Mycket möjligt, men dom får ju hanteras på samma sätt som idag. Det finns ingen anledning att främja användandet av fordon som ökar på utsläppen av ämnen som ökar växthuseffekten.

  4. Jag tänkte också tanken med ett “statligt” Visa-kort, men det finns ett par problem – för det första, som du säger, att staten skulle ha kontroll över systemet. Visa-kort kan man få från vilken bank som helst på jorden. Vilket för oss till nästa problem: Ett statligt system för Sverige skulle inte vara kompatibelt med övriga världen. Visa däremot fungerar överallt.

    Kollektivtrafik orsakar också föroreningar, dock mindre per person räknat. Tyvärr är det ett uruselt transportmedel – obekvämt, otryggt, ostädat, långsamt – som begränsar den individuella friheten eftersom man inte kan bestämma när eller vart man vill åka.

  5. Just ja, automaterna: Det skulle vara omöjligt att stjäla fungerande biljetter ur en automat. Tänk efter lite på hur en biljettautomat egentligen skulle fungera så förstår du varför. :)

  6. Det är ju mycket trevligare att lägga alla sina inköp hos ett privat företag utan insyn. Jo, tjena…

    Problem med kompatibilitet beror främst på att parterna inte kan komma överens eller ens övervägt tanken. Se t.ex. HD-DVD och Blu-ray, i slutändan är det konsumenterna som får ta smällen. Se även VHS och Betamax (samt även Video2000).

    Tanken med gratis kollektivtrafik är inte att tvinga alla att åka med den. Varför ska då folk som inte utnyttjar kollektivtrafiken vara med och betala för den? Solidaritet med sina mindre bemedlade medmänniskor som då kan åka fritt med kollektivtrafiken istället för att köra runt i en rutten bil som spyr ut avgaser. Samtidigt kan bilföraren känna att han/hon har ett rent samvete när det gäller utsläpp då han sitter och puttrar runt i sin stadsjeep.

    Visst, din tanke om biljettautomaterna är god. Men då varenda person inte sitter och tänker på att man behöver biljetter på måndagmorgon blir det jobbigt när man väl står vid sin busshållplats ute i ingenstans och inte har någon biljett eller närliggande ställe att köpa den på.

  7. Om systemet är privatiserat så uppstår konkurrens, vilket säkerställer att tjänsten som tillhandahålls konsumenterna håller en hög kvalitet (och att den som är missnöjd kan byta kortföretag, eller starta ett eget alternativ). Staten ska inte ha något att göra med driften, bara styra (med hjälp av t ex lagar) så att företagen inte kan profitera onödigt mycket eller agera på ett integritetskränkande sätt.

    Det du kallar för att “parterna inte kan komma överens” kallar jag för konkurrens. Konsumenterna vinner alltid på att en marknad konkurrensutsatts, åtminstone de konsumenter som inte är korkade nog att satsa allt på en sida av striden. Utan konkurrens, vilka motiv finns det för företagen att utveckla bättre och billigare produkter?

    Att tvingas använda kollektivtrafik – gratis eller inte – är att tvingas kompromissa på sin livskvalitet. Det ska inte vara nödvändigt för någon utom de allra fattigaste, som ju prioriterar mer grundläggande behov över den rörelsefrihet och bekvämlighet som bilen ger. Att ytterligare subventionera kollektivtrafiken vore att gå mot ett gråare samhälle. Inför då hellre studentrabatt, dra ner skattesubventionen och höj SL-kortet till en prisnivå som motsvarar resten av landet.

    Klarar man inte av att tänka några timmar i förväg har man nog större problem än att sakna bussbiljett. Efter en lång promenad hem upprepar man nog inte det misstaget.

Comments are closed.