“iPhone är överhypad och underlägsen”

Jag skrev rätt nyligen om Apples nya mobiltelefon, iPhone. Mitt ganska långa inlägg är i princip en utläggning om telefonens brister och det faktum att den – trots att den lanseras om först 6 månader (och då bara i USA) – saknar finesser som konkurrerande telefoner haft ett bra tag. Och konkurrenterna finns redan att köpa. Mitt inlägg fick minst en Apple-fanatiker att bränna en säkring, ett tydligt uttryck för telefonens målgrupp: Inbitna Apple-fanbois som skulle köpa en bajskorv för 6 000 kronor om den hette “iPoop” och var välsignad av Steve Jobs.

Syftet med detta inlägg är emellertid inte att göra mig lustig över märkestokar eller att hoppa mer på iPhone – det är att bringa uppmärksamhet till den här artikeln på ComputerWorld Mobile/Wireless där Mike Elgan förklarar varför det var ett misstag av Steve Jobs att ens tillkännage iPhone. Han har i och med sin extravaganta, överhypade presentation gett sina konkurrenter ett försprång i att utveckla nya användargränssnitt i klass med iPhone:s, han har riskerat sitt eget företags försäljning av existerande produkter under de kommande sex månaderna och inte minst: han har höjt folks förväntningar så pass mycket att den enda rationella reaktionen då iPhone väl släpps kommer att vara besvikelse.

What doesn’t iPhone do? Unlike most smart phones, the iPhone doesn’t have voice dialing, voice memos, 3G Internet access, Word or Excel support, one-handed operation or video recording. It can’t be used as a laptop modem. The battery can’t be replaced. It doesn’t support removable storage. The calendar, task list and e-mail won’t sync with Microsoft Outlook.

Läs hela artikeln här. Missa heller inte den här sköna iPhone-parodin på ThatVideoSite.