Nej, jag tänker inte åka kollektivt oftare

Lyssnade på P1 på vägen hem från jobbet idag – närmare bestämt Studio Ett, där göteborgs kommunalråd Anneli Hultén (s) pratade miljö med Lotta Silver från naturskyddsföreningen och Magnus Rudberg från Volvo. Debatten handlade föga förvånande om de kraftigt upphausade och alarmiserande rapporter om koldioxidutsläppens fara för miljön som dominerat media på sista tiden. Hultén och Silver beklagade sig i kör över att det var svårt att få folk att välja kollektivtrafiken över bilen, och Silver beklagade sig om möjligt ännu mer högljutt över dels att politiker inte vill fatta beslut som deras väljare inte gillar (trängselavgifter), dels att biltillverkare inte vill tillverka bilar som ingen vill köpa (trista miljöbilar).

Att politiker har som yrke att representera folket och att biltillverkare som säljer bilar ingen vill ha går under är tydligen av sekundär betydelse för miljötalibaner. Nåväl. Själva frågan om varför folk väljer bilen hellre än kollektivtrafik är av särskilt intresse för mig eftersom jag från årsskiftet fattade beslutet att sluta åka kollektivt i största möjliga utsträckning. Detta på grund av min växande irritation med det usla skicket på stockholms kollektivtrafik. Vi kan bortse från det faktum att bilen tar mig till jobbet på halva tiden – det finns ett antal anledningar som gör att jag ser prisskillnaden som acceptabel.

(1) Klotter, spyor och skit. Varje kväll och varje morgon ser tunnelbanan ut som om ett gäng lärarstudenter haft tävling i nedskitning i så gott som varenda tunnelbanevagn. Spyor på golvet, nödtorftigt maskerade med sågspån, tillhör vardagen. Klotter och nedskräpning likaså. Bussarna är bara marginellt bättre. Först nu har det börjat komma övervakningskameror i stor skala, men hjälper det?

(2) Trånga, usla säten. En tjugo år gammal Volvo har bekvämare säten än det senaste och bästa som SL lyckats driftsätta i svensk kollektivtrafik. Jag kräver inte ergonomiska, elinställbara skinnsäten – men kan man åtminstone önska sig att två vuxna över medelvikt kan sitta bredvid varandra utan att trängas? Varför har tunnelbanan inte nackstöd? Och varför räcker inte sittplatserna till alla?

(3) Reklam, tiggare och tjuvar. Vill du bli rånad i Stockholm är det enklaste att hänga på T-centralen nattetid, av statistiken att döma. Även dagtid får man sällan vara ifred från pärmtiggare, lapptiggare eller mobiltelefonförsäljare. Den reklam som pryder varje tom yta inuti tunnelbanevagnarna kan jag stå ut med – att dessutom få agera ofrivillig publik åt någons patetiska försök att sno åt sig folks pengar är över gränsen.

Jag skulle kunna dra upp fler fall av motbjudandeskap i kollektivtrafiken, men jag tror inte det behövs. Alla som någon gång åkt med SL vet vad jag menar. En del tycker säkert att jag är en töntig snobb som anser sig för fin för att smutsa sitt feta arsle genom att dela färdmedel med “arbetarklassen”. Men ingen kan förneka att de ovannämnda problemen existerar. Min poäng är att jag med hjälp av bilen slipper allt detta för en relativt liten merkostnad (cirka 20-40 kr/dag), som antagligen skulle vara ännu mindre om jag körde en billig miljöbil. Fördelarna formligen utplånar nackdelarna.

Jag köper gärna en miljöbil – när det kommer en som inte är ett tråkigt plastvrak – faktum är att jag helst av allt skulle vilja ha en bil som drivs helt på el. Men om politikerna vill att fler ska åka kollektivt måste de först se till att bussarna och tågen åtminstone håller samma standard som det billigaste besiktigade bilvrak du kan köpa i fråga om komfort, interiör renlighet och trygghet. Dit är det ännu, år 2007, långt kvar.

8 thoughts on “Nej, jag tänker inte åka kollektivt oftare

  1. Alltså om man ska locka folk till kollektivtrafik, tex buss, så gäller det att sänka de idiotiskt höga priserna. Jag pendlar till trollhättan lite då och då och ligger på högst 50-60kr fram och tillbaka från mitt hem (Uddevalla). Med buss kostar det exakt 101kr.

  2. Du borde ordna en länk så man hamnar på förstasidan med alla blogginlägg. Skärpning!

    1. Ingen kommentar. Skulle vara intressant om kontrollanterna kunde ta hand om rengöring och vara lika nitiska som när dom jagar plankare. Tänk om dom kunde gripa ett par nedskräpare.

    2. Över medelvikt? Hälsosam medelvikt eller den överviktiga medelvikt vi har fåt t i Sverige? Nackstöd, trams. Nackstöden skulle bara flottas ner av folks hårsprej och skit. Dessutom skulle det få folk att kanske sitta bekvämt och slumra till.

    3. T-centralen brukar ju vara stängd mestadels nattetid. Nåja, ibland är det ju öppet en bit in på natten. Det är väl bara att ignorera dessa irriterande personer. Försäljarna springer ändå mestadels omkring just utanför stationerna? Lapptiggarna tar man lapparna ifrån.

    När det gäller rånrisken, eller rent av brottsofferrisken uppfyller du redan kraven genom att vara en man i 20-årsåldern och vistas centralt nattetid. Tror knappast ett par minuter på T-Centralen gör varken till eller från.

    Var glad att du har möjlighet att välja ett alternativt färdsätt.

  3. Käre kamrat!

    1. Jag skulle också gärna se att man jagade klottrare hellre än plankare. Samtidigt frågar man sig hur personalen i T-banan ska få lön om folk inte betalar för sig. Jag vill helst inte ha höjd skatt.

    2. Medelvikten är kanske inte det viktiga egentligen, utan axelbredden. Jag mäter 50+ cm över axlarna även utan vinterjacka – således kan jag knappast “sitta bredvid mig själv” på buss eller T-bana. På bussen får mina ben inte alltid plats mellan mitt säte och det framförvarande.

    3. “Bara att ignorera” kan man säga om många saker, typ växthuseffekten eller kriget i Irak. Det löser inte problemet.

    Det är bra att kollektivtrafiken finns men den har för mig blivit en nödlösning när bilen inte funkar av en eller annan anledning. Om kollektivtrafiken skall kunna ersätta bilen som politikerna till vänster tycks vilja så måste standarden höjas. Rejält.

  4. Slutligen vill jag säga att det finns en länk till förstasidan på varje sida i hela den här bloggen. Du klickar helt enkelt på rubriken, “Högerkonspiration”, högst upp på sidan.

  5. 1. Jag kan inte minnas när jag såg en spya på buss eller tunnelbana senast, och jag åker nästan varje dag. :) Får känslan att du extrapolerat en väldig massa från ett fåtal dåliga erfarenheter. Eller så har jag ständig tur..

  6. Angående spyor beror det väl på tiden man åker.

    “Bara ignorera” var en dum formulering.

    Fri kollektivtrafik öppnar man upp för att skola om trafikkontrollanter till väktare och liknande som kan avhysa icke-önskvärda passergare. Lapptiggare, tjuvar och allmänt drägg.

    Hur det hela ska betalas är en sekundär fråga med tanke på samhällets vinster.

Comments are closed.