Provkörd: Volvo C30 T5

Den har två dörrar men är rymlig som en riktig sedan. Den har en motor värd namnet men finns också som miljöbil, om man vill. Den finns med massor av nödvändig och onödvändig extrautrustning. Den är dessutom bland det tuffaste som rullar på svenska vägar. Vad snackar jag om? Volvo C30, naturligtvis.

Volvo C30

Jag kollade in C30 när den visades på Volvo Showroom i slutet av förra året och redan då stod det klart att Volvo hade byggt en designmässig vinnare. Allt känns helt enkelt helrätt, det fräscha designtemat som introducerades med V50 håller än. Bristen på bakhjuls- eller allhjulsdrivna alternativ sticker visserligen i ögonen och gör det ännu – men Volvoköpare tycks gilla framhjulsdrivet, av någon outgrundlig anledning. Fyrhjulsdrift tar massor med plats och kostar massor med pengar, något som kanske hade inverkat menligt på bilens utmärkta utrymmen och föredömligt låga grundpris. Kanske är framhjulsdrift priset man får betala för att köra en bil som har alla C30s positiva egenskaper.

På tal om lågt grundpris, ja – med största motorn kan man fortfarande få en C30 som man inte behöver skämmas för utan att det kostar mer än 300 000 spänn. Det mäter sig bra mot de tyska konkurrenterna, och C30 har minst lika bra kvalitetskänsla – bättre än hopplöst mossiga Audi A3 och kanske även BMW 1-serien. Sportigheten är det dock sådär med – min provtur i C30 bekräftar min oro gällande framhjulsdriften. Det drar rejält i ratten när man släpper de 220 hästarna i Volvos turbofemma lösa, vilket helt klart skadar körupplevelsen och gör tyskarna till bättre val för den som vill busa.

Med detta sagt är C30 på intet sätt tråkig att köra och enligt flera källor skall även flexifuelmotorn på 1.8 liter räcka för att få hyfsad fart på kärran. Som ekonomisk, supertrendig, bekväm och rymlig stadsbil är C30 således perfekt. Bagageutrymmet är hyfsat för att vara en småbil, man får packa smart och vintersemester för fyra personer är nog inte att tänka på. För två passar utrymmet utmärkt, då kan man fälla baksätet och få riktigt gott om plats. Den oerhört läckra bakluckan i glas, som hämtad från en konceptbil, får mig dock snabbt att glömma alla orosmoment kring lastning. C30 har sina praktiska sidor, men den är framför allt snygg.

Vem ska ha en C30? Hade den varit bakhjuls- eller fyrhjulsdriven skulle jag letat efter en köpare till min BMW i detta ögonblick. Designmässigt får den samtliga konkurrenter att se 10 år äldre ut. Men lockelsen av en BMW 130i med härligt vrålande sexa, bakhjulsdrift och BMWs marknadsledande körglädje är betydligt starkare. Men då snackar vi tyvärr 150 000 spänn till, till stora delar extrautrustning (snik-BMW är det fet wannabestämpel på) och där sätter kassan stopp. Jag behåller nog min gamla tvåtons slagkryssare ett tag till…

One thought on “Provkörd: Volvo C30 T5

  1. Jag vill verkligen veta vilken låt det är som är med i Volvo C30 reklamen
    tack på förhand :D

Comments are closed.