Dyrt och krångligt, för vem?

Så är då till slut de nya SL-taxorna här. Jag märkte ingen skillnad eftersom jag använt kort och förköpsremsor så länge jag kan minnas, men enligt City uppfattas det nya systemet som “dyrt och krångligt” av många resande. Resenärer påstås ha “tappat hakan” när de försökte resa in till stan och fick veta vad det kostade. Såväl dräggen i Planka.nu som socialdemokraterna driver dessutom sina egna små kampanjer för att återinföra enhetstaxan. Till vilken nytta?

För att förstå varför enhetstaxan inte fungerar måste man ha två saker klart för sig. Den ena är att SL behöver pengar, och att högern till skillnad från vänstern gärna ser att dessa används effektivt. Att ta det som behövs från skatten är ett dåligt alternativ då denna betalas av alla människor, inte bara dem som använder SL. Här handlar det om rättvis fördelning av kapital, något som vänstern inte heller är så värst bra på sett i historiskt perspektiv.

Den andra viktiga punkten är att kontanthanteringen i kollektivtrafiken måste upphöra för de anställdas säkerhets skull. SL:s resenärer förväntar sig att bussar och tåg ska gå även sent på kvällen, och även genom områden med hög brottslighet. För att detta skall kunna åstadkommas krävs att personalen kan känna sig trygga. Att då ge var och en en biljettkassa att ansvara för är idiotiskt. Problemet är inte, och har aldrig varit, att det är “för dyrt” att köpa enstaka biljetter – det är att man kunnat köpa enstaka biljetter över huvud taget. Det finns inga vettiga ursäkter för att inte köpa biljett i förväg.

På tal om vett kan man förresten fråga sig vad det är för idioter som kallar det nya systemet “dyrt och krångligt”. Priset på förköpta biljetter har inte förändrats, och dessutom har ett nytt system tillkommit där man kan köpa biljetter var och när som helst genom att skicka ett SMS. De nya zonerna (som man inte behöver bry sig om när man har förköpta biljetter) är färre än de gamla zonerna och följer hyfsat kommungränserna. Det enda som blivit väsentligt dyrare är att köpa enkelbiljett. Men alternativet vore att slopa enkelbiljetterna helt, för att slippa kontanthanteringen. Nog håller de flesta med om att det är bra att ha möjligheten?

Till enhetstaxans förespråkare har jag följande utmärkta tips: Köp häften! Ni får samma billiga pris som tidigare och kan skita i allt vad zoner heter även tills vidare. Lär er sedan att planera litet i förväg, så slipper ni stå där utan biljett. På så vis blir alla glada, utom Planka.nu och andra vänsterdrägg som inte har annat för sig än att gnälla.

2 thoughts on “Dyrt och krångligt, för vem?

  1. Jag tror att du har missuppfattat zonerna lite… även med förköpshäften kommer det att kosta olika beroende på hur många zoner du åker genom. I övrigt håller jag med dig om det mesta. Det nya systemet verkar inte ett dugg krångligt, och det är bra att kontantpriset är högt.

Comments are closed.