Kan vi inte bara förbjuda eländet?

Jag skaffade nyligen ett nytt telefonabbonemang, och gissa varifrån det första inkommande samtalet kommer? Just det, en telefonförsäljare. Jag har förstås ringt och spärrat numret i NIX nu, en omständig procedur som kräver att man ringer upp ett visst nummer från det abbonemang man vill spärra, bekräftar att man vill spärra … och sedan ringer tillbaka till samma nummer tidigast två dagar senare för att bekräfta spärren igen. Va? Det borde räcka med att ange telefonnumret på en webbsida och klicka skicka, kanske med e-legitimation som bekräftelse om man vill ha lite säkerhet som krydda på moset. Att kräva dubbla bekräftelser känns extremt onödigt, särskilt för en tjänst som varje vettig människa borde vara intresserad av.

Jag har dock ett bättre förslag. Slopa NIX-registret och inför ett JATACK-register som från början är tomt. Står man inte med i JATACK-registret blir man inte uppringd av telefonförsäljare och får inte reklam i posten. Företag som bryter mot detta bötfälls med en lagom summa, typ 1 000 kr per sida reklam eller telefonsamtal och tillfälle. (Inkomsterna från detta skulle troligen räcka för att driva registret med minst två heltidsanställda). För att gå med i JATACK-registret måste man skicka rekommenderat brev till en adress i Överkalix (dit organisationen förlagts av fördelningspolitiska skäl) och bekräfta detta med ett telefonsamtal tidigast 34,7 dagar efter att man fått en bekräftelse (som levereras genom att en fet kille med knogjärn knackar på hos dig och ger dig en smäll på käften).

“Men – ” säger reklamfolket. “om du inte får vår reklam kommer du missa en massa bra erbjudanden!” Gissa vad, det skiter jag i. Vi lever i ett IT-samhälle nu, när jag vill ha nåt googlar jag reda på bäst pris och kvalitet själv. Det går dessutom fort och inga träd behöver dö i processen.

Jag noterar för övrigt att företag som ägnar sig åt “religiös upplysning” är undantagna från NIX. Kommer vi få se ett stort antal nya religiösa samfund i Sverige framöver?