Desperata annonsörer vill blockera Firefox

I ett tidigare inlägg berättade jag hur du kan surfa snabbare, säkrare och utan störande reklam med webbläsaren Firefox, ett alternativ till Internet Explorer. Kärnan i det hela är Adblock Plus, ett tillägg till Firefox som blockerar reklam. De positiva effekterna av detta är uppenbara – du slipper störas av en massa ointressant skräp på sidorna, och ditt surfande går snabbare eftersom din dator inte behöver rita upp reklamen på skärmen (om du vill behöver du inte ens ladda ned den).

Det finns tyvärr alldeles för många sidor som bygger hela sin verksamhet på att folk ska titta på reklam. Det är en modell som uppenbarligen fungerar: Om du förpackar något en människa vill ha i något hon inte vill ha (reklam) och erbjuder paketet gratis, kommer hon förmodligen stå ut med det otrevliga för att slippa betala. Men det blir förstås mycket trevligare om man kan kringgå den otrevliga reklamen helt och hållet! Dessutom leder det kanske till att fler företag anammar affärsmodeller som inte går ut på att irritera sina kunder.

Firefox-användare är ofta ganska datorkunniga, och därmed är chansen att en Firefox-användare klickar på reklam ganska liten – vi vet helt enkelt bättre. Många använder förstås Adblock eller något motsvarande för att slippa se reklam helt och hållet. Detta har retat upp vissa annonsörer till en sådan grad att det nu har startats en webbplats där man uppmanar ägare till webbplatser att blockera Firefox. På grund av Adblock. Att blockera reklam är “stöld”, påstås det. Man tar sig för pannan – är det “stöld” att åka buss utan att titta på reklamskyltarna också?

Lyckligtvis är blockeringen av Firefox inte bara en utomordentligt korkad idé – blockerar man Firefox förlorar man automatiskt cirka 10-50% av sina besökare (läs: kunder) – det är också extremt enkelt att kringgå blockeringen. Eller helt enkelt blockera reklamen i Internet Explorer, eller vilken annan webbläsare som helst.

Om man vill komma in på en webbplats som blockerar Firefox kan man installera tilläggsprogrammet User Agent Switcher som utvecklaren Chris Pederick har knåpat ihop. Det är kompakt, enkelt och gör sitt jobb perfekt. Med detta program kan du helt enkelt välja om Firefox skall utge sig för att vara Firefox, Internet Explorer, Opera, Netscape eller egentligen vilken webbläsare du vill. Och det finns inget sätt för en webbplats att upptäcka att en webbläsare “fejkar” sin identitet.

Om du inte använder Firefox och inte kan eller vill byta till Firefox kan du ändå blockera reklam genom att skaffa ett program som heter AdMuncher. Det fungerar ungefär som AdBlocker, men fungerar med alla webbläsare, även Internet Explorer. AdMuncher är gratis i 30 dagar, sedan kostar det ungefär 165 kronor att fortsätta använda. Vadå, vill du ha något som blockerar reklam gratis? Skaffa Firefox!

Fotnot: Om du är intresserad av vad din webbläsare skickar för identifierande information till webbplatser du besöker kan du titta in på WhatIsMyUserAgent.com.

5 thoughts on “Desperata annonsörer vill blockera Firefox

  1. Detta är ju alldeles fantastiskt korkat. Vad är nästa grepp? Kanske en stol med ett bälte kopplat till TV:n och som man måste ha på sig för att kunna titta på TV. Bältet kan då låsas ordentligt innan reklamen börjar så att ma inte kan resa sig under reklamen för att gå på toa alt. hämta en kopp kaffe. Hur tusan det kan anses som “stöld” att inte titta på något som någon annan anser att man ska titta på är fullständigt obegripligt.

  2. Man tackar för berömmet som fan. Inte många som känner till den än, men jag hoppas kunna ändra på det. Kul att du hittade dit, feel free att rulla runt bland alla texter whenever.

    Mvh/Dove

  3. En annan rolig grej man kan göra med UserAgentSwitcher är att surfa in som GoogleBot – enligt nån info som jag läste på nätet kan man då komma in på sidor som vanligtvis kräver registrering… :)

Comments are closed.