Nej, jag köper inte miljöbil (ännu)

Att köpa miljöbil är ett måste, skriver Sofia Welander i en sällsynt okunnig insändare i dagens Metro. Enligt henne är det lathet, okunnighet och ekonomiska skäl som gör att folk fortfarande inte enbart köper miljöbilar. Jag finner uttalandet roligt eftersom okunnighet är en av faktorerna som gör det så populärt med miljöbilar som det ändå är. Läs noga:

Majoriteten av alla så kallade “miljöbilar” som säljs är inte ett dugg miljövänligare än vanliga, bensindrivna bilar med motsvarande motoreffekt och storlek.

Det är nämligen hur enkelt som helst att få en bil klassad som miljöbil. Byt ett par slangar i motorn och säg att den går på etanol. Metoden funkar på vilken bensinbil som helst, men bara en bil som är etanoldriven från fabrik får klassas som miljöbil. Det är på detta sätt bland andra Saabs “BioPower” och Fords “FlexiFuel”-modeller är byggda. I praktiken ökar detta bränsleförbrukningen (med cirka 30%) och minskar motorns verkningsgrad. Dessutom skövlar etanolproduktionen stora mängder regnskog och kräver långa transporter. Med lastbilar, som naturligtvis går på diesel. Miljöriktigt? Det minskar visserligen koldioxidutsläppen. Men på det hela taget är etanol ett uruselt bränsle ur miljösynpunkt.

En annan miljöbilsbluff är att ta en vanlig bensinbil och sätta i en löjligt klen motor. Då kommer man under den magiska gränsen 120 g/km koldioxidutsläpp, och bilen räknas som miljöbil. Tyvärr har mätmetoden som avgör hur mycket en bil släpper ut väldigt lite att göra med hur mycket den släpper ut när den körs i verkligheten. En bil där detta märks extra mycket är Toyota Prius, som tack vare sin elhjälpmotor räknas som miljöbil. Den motor som Prius i praktiken drivs av är en vanlig bensinsnurra på 58 hk. Tack vare den ovannämnda mätmetoden kan Toyota påstå att bilen endast dricker 0,43 l/km. Men när AMS provade Prius under mer realistiska förhållanden blev resultatet 0,7 l/km, en ökning med 63 procent! Detta är i klass med en stor familjebil, inte en trång och obekväm plastlåda som Prius.

En annan viktig faktor som styr mig med många andra bort från att köpa miljöbil är att de flesta miljöbilar är totalt ointressanta för den som faktiskt gillar att köra bil. Vad miljötalibaner ofta glömmer är att ett inte obetydligt antal svenskar ser bilägandet som en hobby, inte bara som ett smidigt sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Då måste bilen bjuda på körglädje, vara modern och dessutom vara antingen sportig eller bekväm, helt beroende på ägarens tycke och smak.

Men de flesta miljöbilar är inget av det ovanstående. Först nu har BMW, Lexus och Mercedes på allvar börjat visa upp miljövänligare varianter av sina lite finare vagnar, men det rör sig uteslutande om lyxbilar med nypriser runt miljonen som ingen vanlig bilentusiast har råd med. Den enda miljöbilen som är någotsånär i rätt liga är Saab 9-5 BioPower, en skitbil som dömts ut i test efter test och som senast var modern när Volvo fortfarande använde tresiffriga nummer på sina nya bilar.

Ge mig en modern, körglad bil som INTE bara är en tafflig etanolkonvertering, gärna helt eldriven, sälj den för under 500 000 kr och gör den vacker att se på så slår jag till så fort jag kan. Volvos nya konceptbil C30 Recharge är precis vad jag menar. En elmotor i varje hjul. Laddas med el från närmaste uttag. Etanolmotor som reserv om batteriet tar slut. Snygg, körglad och modern. Snälla Volvo, sätt den i produktion nu, och snälla BMW, lansera en konkurrent på samma koncept så jag slipper köra framhjulsdrivet!

4 thoughts on “Nej, jag köper inte miljöbil (ännu)

  1. lite rättelser här “I praktiken ökar detta bränsleförbrukningen (med cirka 30%) och minskar motorns verkningsgrad.”
    Verkninsgraden ökar då man kör på etanol. och de siffror som tagits in från verkligheten pekar på 25% ökning av förbrukningen snarare än 30% (detta beror på att man får ut mer effekt ur en given motor då den går på E85, vilket ger möjlighet att hålla högre växel mm)
    Komentaren om diselbilar för att frakta etanolen är irelevant. det är diselbilar som fraktar bensinen med så det har ingen påverkan.

    Sen är snacket om regnskogsskövlingar falskt sockerrör växer inte bra på den sortens jord som blir efter regnskog. bäremot blir det bra betesmarker så sluta och ät brasilianskt nötkött istället.

  2. Du har delvis rätt. Jag hade fel om verkningsgraden. Däremot vill jag påpeka att bensin huvudsakligen importeras från Norge, Danmark och Storbritannien. Det är lite närmare än Brasilien, varifrån den mesta etanolen kommer. Så att tankbilarna går på diesel i båda fallen är visserligen sant, men bara en faktor i sammanhanget.

    För övrigt äter jag bara svenskt nötkött. :)

  3. Kul läsning här, kör hårt.

    Ang. miljöbil. Jag var som du men har kommit på bättre tankar :)
    Bor förvisso närmare glesbygd än du men såhär resonerade jag.

    E K O N O M I
    Det blev i somras till att sälja Audi Quattron med extramatad turbo pga. 2 saker…eller 3.
    1. Utrymme, familjen krävde större kupé
    2. Driftskostnad, jämförelsevis onödigt dyrt.
    3. Kamrem och vattenpumpsbyte var i antågande…säkert en hel del dyra rep. i närtid.

    Ny bil: Passat Variant 4-Motion TDI 140.
    Kort sagt. sänkt månadskostnad med 700kr (räknat på 1500mil/år). Medräknat skattelättnaden på 6000kr för partikelfiltret.

    På köpet blev det tydligen miljövänligare.
    Allt är ju inte el eller etanol.

    Och en bonus är att i förestående höjning av koldioxidskatten tjänar jag 30kr eftersom fordonsskatten för diesel minskar lite.
    Hur mycket skriver Vänster-media om sådant? :)

Comments are closed.