Till Asfaltdjungelns Idioter…

Kära AI,

Ni är, allvarligt talat, inte så värst smarta. En SUV är i princip en familjebuss/kombi med lite tuffare styling. Ska ni inte pysa alla familjebussar också? Och alla hantverkares transportbilar? De körs ju nästan dagligen och släpper därmed ut mycket mer koldioxid än en innerstads-SUV. En Toyota Prius som körs mellan norr- och söderort en gång om dagen släpper ut mer skit än en Volvo XC90 med V8 som körs till och från ett landställe en gång i veckan.

Ni ignorerar helt att en saboterad bil kan leda till stora problem för den drabbade. Vad får ni ut av att vara elaka mot oskyldiga människor? Är det enda argumentet ni har att “det är rätt åt dem för att de har pengar?” Det är isf inte ett bättre argument än t ex “det är rätt åt dem för att de är homosexuella” eller något annat som ännu vidrigare grupper än ni använder som ursäkt.

Ett annat uppenbart argument är att en saboterad bil föranleder mycket större utsläpp än om den hade fått vara hel. En tripp tur och retur med bärgningsbil (som har en stor och törstig motor), en tipp tur och retur med taxi, kanske ännu mer. I slutändan har ni ÖKAT miljöpåverkan med minst 300% jämfört med om ni hade hållit era tassar borta.

Den enda följd det kommer få om ni fortsätter är att frustrerade bilägare lägger sig i bakhåll med järnrör och basebollträn. Det kanske lär er en läxa i respekt för andra människors egendom.

I slutändan handlar det bara om en sak: Ni är jävligt elaka mot helt oskyldiga människor, för ert eget höga nöjes skull, med nåt slags missriktad miljö/klasskamp som enda ursäkt.

Även postat här.

2 thoughts on “Till Asfaltdjungelns Idioter…

  1. Läste du inte hela artikeln?
    En SUV med handikapptillstånd skonades.

    Om nu SUV:arna som cirkulerar i Stockholms innerstad är en variant av familjebuss/kombi är egentligen helt ovidkommande då kollektivtrafiken i innerstan fungerar ypperligt.

    Sparka neråt, slicka uppåt. Att sabba för hantverkare gynnar ingen då dom behöver bilen i sitt arbete. Men det kanske är bättre att någon knös kan nöjesköra i sin SUV runt Stureplan och hantverkarna kan gå på bidrag istället.

    Oskyldiga människor? Jo, tjena. Det var säkert någon som tvingade dessa personer att köpa en SUV. Har man pengar att lägga på en SUV har man pengar att lägga på andra bättre lämpade transportmedel.

    För övrigt, var är källorna till dina påstående om Toyota Prius och 300%-ökning. Det är säkert rimliga påståenden men just nu är det enbart påståenden. Ett annat tänkbart påstående, en luftad SUV står orörd i en vecka. Utsläppen inklusive alla resor med taxi som istället görs samt bärgningsbil är en tredjedel av vad dom hade varit om SUV:en hade rullat som vanligt.

    Shit, familjemamman/pappan lägger sig bakhåll med järnrör och baseballträ för att hon/han inte kan skjutsa ungarna till skolan. Nja, inte riktigt. Enda tänkbara för detta scenario är statuskåta män som vill glida runt och stajla med SUV:en. Var är respekten för den gemensamma egendom alla människor i världen delar på, miljön?

  2. Kära kamrat!

    Du kanske är nöjd med att åka kollektivt, men det är ett befängt att tro att kollektivtrafiken passar alla. En typiskt röd “alla ska ha det lika uselt”-vision som får en att tänka på jantelagen. Givetvis skall den som vill ha en bil, få äga en bil. Även om jag kan hålla med om att jag hellre åker kollektivt än kör bil då jag skall innanför tullarna, är det inte vårt eller någon ligistgrupps beslut att fatta åt andra människor.

    “Att sabba för hantverkare gynnar ingen då dom behöver bilen i sitt arbete.” Hur vet du att inget annat av däckpysarnas offer behöver bilen i sitt arbete? Hur vet du att ingen av dem är beroende av bilen för att ta sig till jobbet, för att kunna ta hand om en gammal förälder som bor långt utanför stan, etc, etc? (Sannolikt har alla något skäl till att de äger en bil till att börja med som sträcker sig bortom ren fåfänga.) Att skylla på att de kunde ha köpt någon ANNAN bil är trams – du kan inte påstå att du vet bättre än Östermalms-Örjan vilken sorts bil han har bäst nytta av. Det är hans beslut.

    Ditt argument att människor som har pengar inte är “oskyldiga” är rent skitsnack, sist jag kollade i lagen är det inget brott att ha råd med en fin bil. Förresten är SUVar inte nödvändigtvis särskilt dyra. En Hyundai Tucson, som omnämns i artikeln, är BILLIGARE än en Prius! (Källa: Hyundai.com)

    Angående jämförelsen med Prius: Toyota Prius drar 0,70 liter/mil blandad körning (Auto Motor & Sport, 9/06). Antag att vi kör till och från jobbet i en vecka från norr- till söderort (Täby-Hammarby Sjöstad, 25 km, Eniro.se)), totalt fem mil om dagen . Det blir 17,5 liter bensin. En Volvo XC90 T6 drar 0,95 liter/mil i landsvägstrafik (DN Bilfakta). Antag ett landställe i Nynäshamn, dit är det 58 km från Östermalm (Eniro.se). Tur och retur 120 km. Det blir 11,4 liter bensin för en weekendtur.

    Jag kan förklara 300%:ig ökning också men det är roligare att bemöta ditt påstående: Om den luftade SUVen är en BMW X3 med dieselmotor drar den 1,11 liter/mil (3.0d, 2004, DN Bilfakta). En typisk taxi, Mercedes E320 CDI med några år på nacken, drar 1,13 liter/mil (2003, DN Bilfakta). Alltså ingen miljövinst. En större dieselmotor av den typen som sitter i en bärgningsbil drar 5 liter/mil (Volvo FH660, 10 ton, DN.se). Vi kan alltså lätt konstatera att miljöpåverkan av att ta taxi och beställa bärgning av sin luftade BMW knappast är positiv.

    Jag vill avsluta med att påpeka att i ett rättsamhälle går man inte till väpnat angrepp mot personer och företeelser man inte gillar. Det är sånt vi har politiker till. Passar det inte så går det bra att flytta till ett land där de har anarki. (Irak, kanske?)

Comments are closed.