Trasigt SL-kort är lätt att byta

Läser i gårdagens Metro något jag redan upptäckt själv, nämligen att Studentkort från SL med giltighetstid från början av september inte fungerar i spärrarna. Någon mupp har programmerat fel, så magnetremsorna är ogiltiga. Tyvärr är Metros artikel felaktig på en viktig punkt, den där man påstår att den som köpt ett trasigt kort snällt får dras med det tills SL fixar problemet på sin sida, vilket tar några veckor.

Själv gick jag in på SL Center (vid KTH) igår och påtalade att kortet var trasigt, varpå jag fick det
utbytt mot ett fungerande. Gratis och väldigt enkelt, hela processen tog väl 10 min inklusive kötid. Det är mänskligt att fela, men köper man en produkt som vid första användningen inte visar sig fungera som väntat har man som konsument en självklar rätt att gå till butiken och be om en ny.* Inte vänta i flera veckor på att problemet kanske löser sig självt.

* Detta gäller förstås inte då konsumenten genom okunskap eller slarv hanterar produkten på fel sätt, men jag vill tro att jag, trots min bristfälliga utbildning på området, är fullt kapabel att hantera ett SL-kort.

One thought on “Trasigt SL-kort är lätt att byta

  1. Jag har också ett sånt där kort och det fungerade inte heller. Första gången sa de åt mig att felet snart skulle åtgärdas och att det bara var att visa upp det i spärren så länge. Andra gången träffade jag dock på en filur som nödvändigtvis ville se mitt Mecenat-kort också. Personen påstod dessutom att det skulle vara så där eftersom giltig studentlegitimation skulle kontrolleras vid varje resa. Tjena…

    Tack för tipset hur som helst! Jag ska se om jag kan byta mitt kort under morgondagen.

Comments are closed.