Musikdistribution 2.0

Jag har tidigare skrivit om hur värdelös hela den internationella musikindustrin är när det gäller att ge oss musikälskare vad vi vill ha: bra musik, billigt eller helst gratis, levererad på ett smärtfritt sätt utan onödiga trösklar. I går hittade jag en webbsajt som på ett otroligt elegant sätt visar exakt hur det skall göras. TheSixtyOne är en webbradio. Detta är i sig inget nytt; radiostationer på nätet finns det gott om, dessutom sänder många traditionella radiostationer också på nätet. TheSixtyOne har dock en mängd unika egenskaper som placerar sajten i en klass över alla andra.

För det första är själva radiosändningen helt reklamfri, och på webbplatsen är det sparsamt med reklam – framförallt saknas helt den typen av blinkande, störande reklam som får mig att ställa in min webbläsare på att helt blockera reklam oavsett webbplats (fast jag har faktiskt lagt in ett undantag för TheSixtyOne). För det andra kan man välja fritt vilken låt man vill lyssna på. Utbudet består visserligen till 95% av artister väldigt långt utanför mainstream, men alla viktigare musikstilar är representerade och det finns tillräckligt många guldkorn för att en djupdykning ner i någon nisch snabbt skall ge utdelning. Redan här har vi alltså två avgörande fördelar mot vanlig radio: möjligheten att fritt komponera egna spellistor, avsaknad av reklam eller skitsnack som stör musiken och dessutom något annat än samma 15 sönderspelade låtar på oändlig repetition.

Många av låtarna går också att ladda ned gratis, alternativt köpa (via AmazonMP3), som MP3:or i hög kvalitet utan någon typ av kopieringsskydd över huvud taget. Musiken går alltså att spela på i princip alla förekommande bärbara musikspelare, kan fritt brännas till CD eller annan fysisk media, osv. Så länge man har en internetuppkoppling tillgänglig finns emellertid inget behov av att ladda ned låtarna, för man kan lyssna på samma låt oändligt många gånger helt gratis. Blir man medlem på sajten får man dessutom möjlighet att ge poäng – “bumpa” – låtar, som därmed klättrar högre upp den reguljära spellistan. Man får fler poäng att dela ut genom att lyssna på nya, ogallrade låtar, genom att andra medlemmar bumpar låtar man själv bumpat, samt periodiskt bara för att man besöker sajten.

Syftet med poängsystemet är att gallra ut de bästa låtarna i varje genre, och belöna de medlemmar som hittar dem. Om du är först med att bumpa en låt som senare blir mycket populär, får du många gånger fler poäng än om du bumpar en låt som 200 andra medlemmar redan uttryckt sitt gillande för. De låtar som får tillräckligt många poäng hamnar på sajtens framsida och kommer därmed med i den vanliga radioströmmen. Det är ett mycket smart sätt att ta fram de låtar som är mest “mainstream” på sajten, och listan skiftar av sig själv så att ingen låt ligger på toppen för länge.

TheSixtyOne visar på ett enastående sätt hur musikdistribution på Internet ska göras. Konceptet är briljant, innehållet utmärkt, designen elegant. Jag rekommenderar alla som gillar musik att prova den bums.

One thought on “Musikdistribution 2.0

Comments are closed.