Bert Karlsson förkroppsligar industrins undergång

Fast som jag var i en bilkö häromdagen gjorde jag ett litet räkneexempel i mitt huvud, avseende hur fildelning har revolutionerat musikdistributionen. Jag kom fram till att en enda privatperson, med relativt modesta medel (en dator och en internetuppkoppling) och relativt lite tid (mindre än en dag) kan producera och distribuera tillräckligt många perfekta kopior av ett album i digitalt format för att tillgodose hela sveriges befolkning. Kostnaden för produktion och distribution är approximativt 0,00 kr per kopia. Klimatpåverkan per kopia är lika obefintlig.

Samtidigt vill Bert Karlsson och andra idioter att vi skall betala 200 kr för ett album, tryckt på en skiva av pressad plast som det krävs ett helt nätverk av producenter, distributörer och säljare för att efter många turer (via kostsam marknadsföring) få ut till konsumenterna. Som i många fall går direkt hem, trycker in CD:n i datorn och rippar den till MP3 efter att ha kringgått kopieringsskyddet. Sedan hamnar CD:n på närmaste sopberg, trots att den redan gett upphov till stora utsläpp från produktionen, transporter med lastbil, butiker, osv.

CD:n är död. Fildelningen vann för tio år sedan, först nu verkar musikindustrin fatta att de har förlorat. Att skivaffärer och skivbolag går under är bara att applådera. Det är den oövervinnerliga teknikens framsteg i aktion. Den som vägrar anpassa sig skall lida en välförtjänt undergång.

Jag uppmanar alla att se debatten mellan Peter Sunde och Bert Karlsson på TV4:s webb-tv. Den som fortfarande har någon sympati för musikindustrins pågående undergång lär fort bli kvitt den. Sällan har jag sett någon begå självmord så spektakulärt inför rullande kameror.

6 thoughts on “Bert Karlsson förkroppsligar industrins undergång

  1. Så rätt… Bert är helt borta och ska inte ens kommentera nått han inte kan alls.

  2. Den enes bröd, den andres död. Om folk väljer att tanka ner musiken istället för att köpa den i affären, så har dom gjort sitt val helt enkelt. I alla andra branscher accepterar man konkurrens och anpassar sig efter marknaden. Att tvinga folk ta ett steg tillbaka i utvecklingen kommer aldrig gå.

    Att ha filerna på datorn är ett bekvämt sätt att konsumera musik på av flera olika skäl. Dels praktiska skäl, men också ur logitiska och ekonomiska. Människor idag väldigt spontana, det finns ett behov av att konsumera musik och film och tv-program när man själv behagar.

    Nej Bert och hans värderingar kommer gå under. Han lät väldigt uppgiven så det är nog bara en tidsfråga.

  3. Nonsens. En rip på mp3 innehåller ingen kvalitet jämfört med audio formatet. De måste gå över till CD kvalité för att stanna kvar i businessen. Mp3 är kass. När jag sitter hemma vill jag vara säker på att jag får upphovsrättshavarens rätta intentioner via ljudet inte någon värdelös mp3 kopia. Jag är för artistens integritet vilket du inte verkar vara alls.

  4. Whisper: Du har rätt i att en MP3-fil normalt håller mycket lägre kvalitet än original-CDn. Jag skrev dock bara MP3 som exempel, därför att det är ett format många känner till. Det finns många format där inget går förlorat jämfört med originalet, t ex FLAC, som åtminstone jag använder flitigt för att rippa mina egna CD-skivor.

    MP3 är bra eftersom nästan alla slags uppspelningsenheter, från bilar till fickminnen, har stöd för det. För att ersätta CD krävs förstås att musiken även går att få tag på i hög kvalitet. Lyckligtvis finns det redan sådana lösningar.

  5. Även om musiken distribueras digitalt så finns det kostnader för inspelningar som måste täckas och producenter, musiker etc har rätt till att få betalt för deras insatser. Jag tycker också att 200 kr för ett album är mycket pengar men dom som är vana att komma över musiken gratis skulle nog inte heller köpa ett album om den kostade 100 kr. Därför måste nog den illegal nedladdningen bromsas upp parallellt med sänkta priser om det ska bli någon förändring som fungerar i praktiken.

  6. Teijo, det finns många musiker som producerar och distribuerar sin egen musik på internet. Ofta ideellt. Med detta vill jag inte säga att alla musiker måste göra så. Men bevisligen GÅR det att producera och distribuera musik extremt mycket billigare än vad skivbolagen gör idag.

    Det är här anpassningen kommer in. Om skivbolagen inte kan producera musik så billigt att de kan gå med vinst även fast ett album kostar 20-50 kr, då förtjänar de att gå under. Musikindustrin har ingen RÄTT att tjäna pengar – de måste konkurrera, även om konkurrensen har “oschyssta” fördelar. De kan inte gömma sig bakom sina egna höga omkostnader.

    Tänk också på att de flesta yrken förr eller senare blir inaktuella. Maskiner har eliminerat många fabriksjobb. Bilen utplånade det mesta av hästtransporterna. På samma sätt kan fildelningen utplåna delar av musikindustrin. Det är något att se fram emot och välkomna.

Comments are closed.