Utveckla för iPhone? Då ringer iMaffian på dörren…

Ted Dziuba skriver både underhållande och träffande om iPhone Application Store, det enda sättet att ladda hem applikationer till en icke-crackad iPhone, och hur den sätter den enskilde utvecklaren i en position inte helt olik den hos en butiksägare som erbjuds “beskydd” av maffian:

When a developer sells an application through the iPhone Application Store, they only see 70 per cent of the revenue. The rest goes to Apple for “system upkeep.” There’s no other way to sell iPhone apps. Apple’s distribution channel is the only one. Users can’t buy your program from their computer then load it onto an iPhone without jailbreaking the device, which is a gamble. If you don’t want to pay, well, let’s not go down that road. After all, what good would a programmer be without his thumbs?

All positiv press om vad som egentligen är en rätt medioker PDA-telefon med ett glassigt UI undanhåller ofta den viktiga detaljen att iPhone är en av de mest nedlåsta, begränsade handdatorerna du kan köpa, trots dess enorma potential för utveckling av tredjeparts programvaror, samt förstås gammal hederlig hemma-hacking. Visserligen går telefonen att “jailbreaka”, som det kallas (liknelsen med att släppa ut telefonen ur Apples fängelse är onekligen poetisk) men denna procedur är dels inte helt okomplicerad för novisen, dels orsak till problem när Apple släpper officiella uppdateringar, eller då man vill utnyttja sin garanti.

Dziubas artikel förklarar att Google “försöker göra distribution enklare” genom att med sin egen Android-lur tillåta att utvecklare, förutom via en central webbutik (Android Market), även distribuerar sina applikationer fritt, på egen hand. “Tillåta”, sug på den. I själva verket är det senare fallet standard sedan mer än ett decennium, en evighet i IT-sammanhang. På Windows-baserade mobiltelefoner och PDA:er har det alltid (med några få undantag, beroende på specifika teleoperatörer och telefontillverkare) gått att installera vilka programvaror man vill. Inte bara det, utvecklingsverktygen är dessutom gratis och marknadsledande.

Detta faktum omnämns sällan när man diskuterar olika mobila plattformars öppenhet och lämplighet för mjukvaruutveckling. Kanske anses det alltför o-chict i de Apple/Google-vurmande kretsarna att påpeka att marknaden för mobila plattformar är en där Microsoft för närvarande står för det mest öppna och fria alternativet (bortsett från OpenMoko – men det betraktar jag inte som ett giltigt motargument om det inte framställs av någon som faktiskt äger en, och använder den som sin primära telefon).

För att inte tala om det mest löjeväckande exemplet på Apples illvilliga inlåsningsstrategi – att du måste plocka isär din telefon i småbitar för att kunna byta batteri själv. Detta på en telefon med riktigt usel batteritid. Tydligen gäller det deras frisbee-macbook också.

Flame on, fanbois!

3 thoughts on “Utveckla för iPhone? Då ringer iMaffian på dörren…

  1. Jag äger en Neo Freerunner och använder den (men inte som primär). Fast – det går framåt i utvecklingen i alla fall. Helt stabil är inte telefonen än, om du inte väljer att köra QtExtended förstås. Och knappt då heller. Ännu – mycket händer varje dag faktiskt.

  2. Ibland delar vi åsikter. Apple suger. Google suger också…däremot har Google lyckats charma en hel del MS-fientliga nördar.

    J2ME existerar fortfarande och fungerar.

  3. Jag håller med dig helt här. Detta är ett av de stora skälen till att jag aldrig skulle skaffa en iPhone.
    Det känns vädligt förlegat att agera diktatorer och krampaktigt tvinga sina konsumenter till att bara använda företagets egna produkter.

    iPhone är till för folk som vill flasha iBeer på krogen. Thats it!

Comments are closed.