Odubbade vinterdäck är skit!

Då har så äntligen Det Stora Snökaoset infunnit sig, med stora krigsrubriker som bevisar att ja, för vissa som bor i detta avgjort jävligt kalla land kommer vintern som en stor överraskning varje år. Nu föll den första snön här i Stockholm inte på en vardag, vilket mildrade effekten något. Gick faktiskt helt okej för mig att åka Sundbyberg-Hammarby med bil idag, trafiken var oerhört gles och ingen verkade ha fastnat, antagligen en kombination av att folk undvek bilen på grund av rubrikerna och att vi som faktiskt var ute och körde var väl förberedda.

För allvarligt talat, vad tänker folk med som inte krängt på vinterdäcken ännu fastän det är november? I helgen såg jag en gubbe som i värsta snökaoset stod och bytte däck på sitt gamla vrak, mitt på gatan. Av åldern att döma måste han ha upplevt 50-60 vintrar redan. Varför då avsiktligt göra det svårt för sig genom att vänta till sista stund? Då var han ändå inte en av de idioter som ger sig ut på vägarna med sommardäck, eller nästan lika illa, odubbade vinterdäck. Dessa livsfarliga skräpdäck har på sistone haussats till skyarna av bland annat Vägverket, som menar att vi som hellre kör på vägen än brevid den är elaka miljöbovar.

Testerna talar varje år sitt tydliga språk: Skillnaden mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck är avgörande när det gäller att undvika en olycka. Även om man skiter i vad biltidningarna trycker råder det ingen brist på forumtrådar som den här där skillnaden bekräftas. Visst, dubbdäck är bullriga. Visst, på torr eller välplogad asfalt är det ingen skillnad. Men gissa vad, det är inte på torr eller välplogad asfalt som olyckorna sker! Det är på is och tätpackad snö, och där är friktionsdäck fullständigt värdelösa!

På tal om miljöpåverkan, förresten; det räcker med att en enda idiot med fel sorts däck skall sladda in i mitträcket på Essingeleden en snöig eftermiddag för att trafiken skall bli stående. Tiotusentals bilar som går på tomgång, timme efter timme. Det kan man kalla miljöpåverkan!

6 thoughts on “Odubbade vinterdäck är skit!

  1. Bäst är att anpassa farten till väglaget så händer inga onödiga olyckor.

  2. Anledningen att man står där år efter år utan att ha bytt till vinterdäcken är givetvis dagens lata människor. Gör så lite “tråkiga” saker som möjligt till det blir ett måste.
    Sen måste jag hålla med till 10% gällande dessa dubbfria vinterdäck “som man ska använda i södra delar av landet” pga förbättra miljön?
    Visst stor del av vintern är bar mark, men man kanske gör en resa norr ut, det kommer den där snö kaos veckan, o vips så ligger man där i diket,trädet, lastbilen, bergväggen. Är det det som vägverket är ute efter?

  3. Ola: Mycket väl uttryckt. Problemet är väl att för vissa kombinationer av förare+bil+däck+väg så är anpassad fart lika med stillastående. :)

    Erik: Jag är nog den lataste person jag känner, men jag är alltid tidig med vinterdäcken, eftersom jag inser att det är mycket enklare att byta däck när det INTE är snöstorm. Lite jobb nu = slippa mycket jobb senare. Jag väljer det alternativ som ger mig minst jobb helt enkelt.

  4. All ära till dubbdäck men dom klara inte allt dom häller, dom så kallade friktionsdäcken är inte så dåliga som man vill påskina här inte dom är faktiskt riktigt bra , varför skulle dom annars tillväkas för över huvud taget. Nu är ju jag en sådandär dåre som åkeromkring på friktionsdäck och jag borde ju veta bättre som snart är 60 år. Risken är ju att man litar för mycket på dom där dubbdäcken också man ser ju skräckexempel på sådana som kör som om det vore midsommar mitt i vintern. Odubbade friktionsdäck och anpassad hastighet går aldeles utmärkt den erfarenheten har jag skaffat mig genom åren och hittils har det gått aldeles utmärkt. En annan sak jag undrat över är, hur mycket är det kvar av dubbarna efter att man kört en vinter på ren asfalt inte mycket va.

  5. Men i sthlm där det oftast är torrt väglag kommer dina nya fina dubbdäck snart vara dubblösa.. Och dubblösa dubbdäck är f*n så mycket sämre än dubbfria vinterdäck. Själv kör jag dubbat enbart för att det var vad jag fick bäst pris på, är man snål så är man.

  6. Random guy:

    Dubbdäck av god kvalitet blir inte dubblösa för att de körs på asfalt. Däremot kan man förstås lätt sabba ett par dubbdäck om man missbrukar dem, t ex genom att göra rivstarter. Men jag kör hellre lite lugnare om vintern än riskerar att hamna i diket pga odubbade däck.

Comments are closed.