Spotify är ingen frizon från gammelmedias idiotier

Musiktjänsten Spotify har idag meddelat att man tar bort tusentals låtar ur sitt utbud och inför omfattande begränsningar avseende vilka musikstycken som finns tillgängliga beroende på var i världen man bor. Anledningen är avtalen med de skivbolag som publicerar sin musik på Spotify, vars restriktioner man av någon anledning tidigare inte behövt respektera. Men nu är tiden ute. Av reaktionerna att döma är användarna delade i två läger: dem som förlorat alla sina favoritartister och därför lämnar tjänsten, och dem som knappt märkt någon skillnad.

Själv tillhör jag den senare kategorin. Jag är premium-användare, vilket innebär att jag betalar 99 kr/mån för tjänsten, men slipper reklam. Personligen tycker jag att Spotify är den bästa musiktjänsten någonsin. Lösningar där man betalar per spår, såsom iTunes, eller för en godtycklig ihopsättning låtar varav en eller två är bra och resten skit, som med konventionella album, är totalt förlegad. “All you can eat” är det som gäller. Men då måste utbudet vara bra, och där har Spotify precis fått sig en törn. Hur bra gränssnittet än är, hur många låtar som än finns, hur billigt det än är måste den musik som jag vill lyssna på finnas där.

Hur tänker egentligen skivbolagen? Att om en Spotify-användare inte hittar låten där så kommer han att köpa den på CD? Knappast troligt. Jag kan förstås bara tala för mig själv, men hittar jag inte vad jag söker så är nästa stopp The Pirate Bay. Annars måste jag leta upp en “laglig” nätbutik som har låten jag vill ha, skapa ett konto där, tjafsa med betalkortsuppgifter, osv – bara för att förhoppningsvis, långt senare, få låten i ett DRM-tyngt format som jag inte kan lägga in i mina andra spellistor eftersom de ligger på Spotify allihop.

Kort och gott: Finns musiken inte på Spotify så kommer jag inte att betala för den. Om skivbolagen vill sälja mig musik måste de släppa sina stenåldersfasoner såsom regionala begränsningar och “releasefönster”. All musik. Överallt. När som helst. Utan att jag behöver installera suspekta saker på datorn. Då betalar jag gärna.

Jag betalar för mitt Spotify-konto per månad, fastän man sparar pengar på att betala per år. Det är säkrast så; även om jag litar på Spotify när de säger att de inte planerar att behöva ta bort någon mer musik så vet jag att det i själva verket inte är deras beslut, utan skivbolagens – dessa retarderade stenåldersföretag som varken förstår sig på Internet eller hur människor vill konsumera musik år 2009. Tyvärr bidrar jag ju på sätt och vis till dem genom att använda Spotify. Men det är OK, för jag kan, åtminstone i teorin, lyssna dygnet runt på musik jag tycker om för priset av en mellantallrik sushi varje månad. Win-win liksom.

Tillägg: I dag ser jag att det skrivits lite mer i frågan.

För övrigt har jag sisådär 20 inbjudningar till Spotify (gratisvarianten med reklam) liggandes. Skriv in din e-postadress och be lagom snällt om du vill ha.

5 thoughts on “Spotify är ingen frizon från gammelmedias idiotier

  1. Helt jäkla otroligt – precis när man började ana ett breakthrough och att kanske en del skivbolag började lukta til sig ett sätt att tjäna pengar i en ny anda istället för att långsamt tyna bort med mediaförsäljningen på stenåldersformat !

    Jag är iof gratisanvändare. Jag skulle nog betala, men just nu så är det såpass liten skillnad, och man störs inte så mycket av reklamen (bättre än många radiokanal är det iaf !) – så jag kör på ett tag till. Det som skulle putta över mig till en betalande kund, utan att jag skulle bli irriterad, är om jag tex då kunde få sportifylåtar in i min mobil/mp3spelare eller nått sådant :)

    Att begränsa släpp till vissa länder !!? Det är ju det gamla DVD-regiontänket igen.
    VARÖFR – hur tjänar dom på det !?!?! Do muppmuntarr ju bara direkt att dom som får låtar/filmer först skall kopiera desa för att andra i andra delar av världen skall kunna lyssna på dom samtidigt !?!??!? Hur TJäNAR bolagen på dessa restriktioner – det är ju inte så att försäljningen i dagens moderna värld beror på ett fåtal masterdiskar eller stora filmrullar som skall fraktas runt om vår glob !
    /K

  2. Hej
    Det du skriver stämmer väldigt bra. Jag fick höra idag av min jobbarkomis om spotify och blev minst sagt nyfiken på det. Så jag skulle vara tacksam om jag fick en inbjudan till det från dig.
    Med vänliga hälsningar. Lars Magnusson

    Inbjudan skickad /WS

  3. Jag som spenderat mina två invites för länge sen till mina tre bästa vänner… Ja, du ser nog problemet :) Har du en invite över vore både jag och han tacksam :) Jag fjäskade t.o.m. med en länkning hit från min blogg. “SendInviteTo:morgan.fallbrink@gmail.com” Kjam! :)

    Inbjudan skickad, och tack för länken! /WS

Comments are closed.