“Vi är inkompetenta, ge oss pengar!”

Electrolux ESF2440

Det är inte bara inom musik- och filmindustrin som teknikens underbara framsteg möts av oförstånd, fientlighet och en total oförmåga att leverera vad marknaden efterfrågar. Annan gammelmedia, såsom bokförlag och tidningsutgivare, har liknande problem. I den här artikeln från PC Pro beklagar sig massmediekoncernen Guardian Media Group över att Google “inte bidrar till brittisk journalism”.

Bakgrunden är att Google, i egenskap av sökmotor, indexerar Guardians (och alla andras) artiklar som de lägger ut på nätet. Detta innebär att man med några enkla sökord i sin webbläsare enkelt kan hitta material om ett visst ämne, en tjänst som i princip varenda nätanvändare använder dagligen och som de flesta förmodligen betraktar som oumbärlig för Internet. Google har också en portal, Google News, där nyheter från flera källor aggregeras. Därmed kan man enkelt passera förbi nyhetssajternas reklamtyngda och ofta plottriga förstasidor för att istället snabbt och enkelt ta fram, exempelvis, alla artiklar på SvD som handlar om fildelning och professor Roger Wallis.

Här skall två saker påpekas: Att Google på intet sätt samlar in nyheter från tidningssajterna mot deras vilja. Tvärtom. Det är trivialt enkelt att modifiera sin webbplats så att sökmotorer ignorerar den, inklusive Google. Men eftersom Google är ingången till Internet för miljontals människor är det naturligtvis idiotiskt att göra det, vilket tidningsutgivarna är väl medvetna om. Den andra saken som skall påpekas är att Google är långt ifrån ensamma om att göra detta. Sajter som svenska Knuff gör precis samma sak, men inkluderar även bloggar och utgår ifrån vilka artiklar som bloggarna länkar till istället för att bygga upp ett sökindex.

Det råder ingen tvekan om att tidningssajterna tjänar på att bli indexerade av sökmotorer som Google. Därigenom får de massor av trafik som de aldrig skulle kunnat åstadkomma på egen hand, utan att det kostar dem något. Ur artikeln:

The Guardian says content providers are faced with a catch-22: they can’t afford to withhold content from search engines, yet can’t feasibly charge consumers for it either.

Problemet är alltså lönsamheten. Ingen vill betala för att läsa tidningen på nätet, särskilt när det finns massor av bloggare som i många fall skriver lika bra artiklar som betalda journalister. Eller ja, fullt tillräckliga åtminstone. Men att publicera en tidning på webben kostar pengar. Eftersom annonsering på nätet aldrig varit någon vidare effektiv inkomstkälla vänder man sig därför till dem som har pengar:

While The Guardian stops short of suggesting Google and others should be forced to pay for content, it does suggest the exploration of new models that “require fair acknowledgement of the value that our content creates, both on our own site (through advertising) and ‘at the edges’ in the world of search and aggregation.”

Kort sagt – utan att säga det rakt ut vill The Guardian ha någon form av ersättning från sökmotorerna för att de har fräckheten att skicka dem massor av gratis trafik. Man vill att Google skall betala för att få erbjuda dem en gratis tjänst som de dessutom själva säger sig vara helt beroende av. Är det någon mer än jag som tycker att det är helt absurt? Förvisso är detta en mild västanfläkt jämfört med musikindustrins dumheter, men ändå. Man tycker att gammelmedias företrädare borde haft gott om tid på sig att lista ut hur Internet fungerar vid det här laget.

Diskmaskinen har inget med inlägget att göra, men jag köpte den idag eftersom min gamla gick sönder. Det är det första jag köper via Swedbank Mer. Ska bli intressant att se hur det funkar. Visar det sig vara en vettig tjänst skriver jag säkert mer om den framöver. Edit: Ändrade planer.