Tänker tidningarna gå samma väg som musikindustrin?

Ett kort avbrott från resebloggandet för att kommentera den pågående diskussionen om huruvida tidningar måste börja ta betalt för sitt innehåll på nätet för att överleva. Argumentet är i princip att annonsering inte ger tillräckligt mycket flis för att tidningarna ska ha råd att fortsätta publicera sitt innehåll på nätet. Istället vill man ta betalt direkt av läsarna. Så varför gör man inte det redan? Många har försökt, även tidningar med betydligt större läsarkrets än de svenska dags- och kvällstidningarna, men utan att de åtråvärda intäkterna har uppenbarat sig. Problemet är helt enkelt att dussinnyheterna, typ allt som kommer via TT med mera, helt enkelt går att läsa gratis någon annanstans. Om exempelvis skulle DN börja ta betalt för det ger de bort alla sina webbläsare till konkurrensen, och vice versa.

Att få alla Sveriges nyhetstidningar att gå över till betalmodeller samtidigt är förmodligen omöjligt. Och så har vi bloggosfären. Nyheter bakom betalväggar kommer aldrig bli länkade och därmed kommer tidningarna inte att få någon trafik den vägen – och det är mycket trafik vi pratar om. I dag är min inkörsport till nästan samtliga svenska nyhetssajter Knuff.se, vilket innebär att jag förmodligen aldrig kommer att läsa en tidningsartikel om inte någon bloggare har länkat till den först. Tidningarna kan således lägga upp hur mycket smaskigt material som helst bakom sina kassasystem, och jag kommer aldrig att bry mig om att leta efter det.

Men …

En del typer av material är jag beredd att betala för, nämligen sådant som inte går att läsa var som helst. Opinionsartiklarna på SvD håller mycket hög kvalitet och jag skulle förmodligen betala för en SvD-prenumeration om det var det enda sättet att få läsa dem online. Jag betalade för att få ladda hem ett diskmaskinstest ur Råd & Rön för ett tag sedan och det visade sig vara värt varenda krona. En vän tipsade mig om Aftonbladets reseguider till Kroatien och om han inte hade varit vänlig nog att skicka mig PDF:erna som han redan hade hemma så hade jag utan tvekan betalat för dem. I båda fallen handlar det om material som kräver solid bakomliggande research. Kanske kan jag samla ihop lejonparten genom att googla runt själv, men tiden det skulle ta är värd mer än vad ett plusmedlemskap på Aftonbladet kostar.

Vill tidningarna ta betalt för sitt material torde lösningen således vara att erbjuda någonting utöver slit-och-slängnyheterna, istället för försöka ta betalt för sådant som alla redan har vant sig vid att få gratis. Om detta inte går ihop kostnadsmässigt så är det kanske läge att slimma organisationen. Ingen har trots allt gett tidningsföretagen en garanti för att deras gamla affärsmodeller skall hålla i all evighet. På det sättet är deras situation väldigt lik musikindustrins.

Om tidningarna är lite smarta kan de faktiskt få mina pengar utan att behöva skriva massor av tidskrävande, djuplodande reportage – exempelvis genom att leverera nyheterna på ett bekvämare sätt, som är anpassat till mina önskemål. Om jag kunde få SvD.se precis som den är idag, men utan reklam och med möjligheten att filtrera bort respektive prioritera upp vissa typer av nyheter, skulle jag gladeligen betala per månad för det. Jag skiter exempelvis fullständigt i sport, kändisliv och “fråga doktorn”-artiklar men är väldigt intresserad av politik, bilar och IT. Mig veterligen finns det ingen svensk dagstidning som låter mig anpassa deras förstasida efter de preferenserna, eller ens något i närheten.

Precis som musikindustrin gillar tidningsutgivarna att dingla med hotet om att deras produkt kommer att försvinna om de inte kan få som de vill. Men vi vet att så inte är fallet. Om snarorna dras åt alltför hårt så dyker oundvikligen nya alternativ upp – lagliga eller icke! – som tvingar de gamla dinosaurierna att anpassa sig eller dö. Musikindustrin har redan ägnat mer än 10 år åt att utkämpa en lång, dödsdömd och synnerligen pinsam kamp mot den oundvikliga utvecklingen. Tänker tidningsutgivarna gå samma väg?

3 thoughts on “Tänker tidningarna gå samma väg som musikindustrin?

  1. Håller med dig i mångt och mycket här och denna modell med anpassad förstasida som du föreslår är intressant.

Comments are closed.