Självklart anlitar man en resebyrå

Solnedgång över Supetar

Som flitiga läsare av denna blogg säkert vet var jag i Kroatien i juli – en enligt alla relevanta måttstockar mycket lyckad resa, som bara kunde ha gjorts bättre om jag hade haft vett att använda tillräckligt solskydd från början istället för att lära mig det efter ett par dagar (när skadan redan var skedd). Jag och min reskamrat anlitade Kroatienspecialisten, en resebyrå med vilken ingen av hos har eller hade någon affiliation eller tidigare erfarenhet, för att hjälpa oss med flygbiljetter och boende. Men så här i efterhand kan jag konstatera att resan hade blivit helt annorlunda, och på avgörande sätt förmodligen sämre, om vi hade skött allting själva. För mig är det inte ett dugg kul att komma till ett resmål bara för att, med tunga väskor i släp, börja leta boende i förhoppningen om att inte bli lurad (och som turist i ett land där man inte kan språket, inte vet vad saker “borde” kosta och är trött efter resan har man inte världens bästa förhandlingsläge). Dessutom innebär resebyrån att man per automatik har någon med lokalkännedom som man kan fråga när saker och ting tycks ha kört ihop sig, eller om man helt enkelt vill ha ett tips om den bästa strandkrogen i området.

Det är mig således inte ett dugg förvånande att resenärer återvänder till traditionella resebyråer när nymodigheten i att boka över nätet går över. Förvisso gäller undersökningen USA, men det finns inget skäl att tro att samma sak inte sker i andra länder. Bekvämligheten i att använda en resebyrå är ju så uppenbar; om man bokar allting på egen hand så har man ingen som helst möjlighet att få samma bild av ett resmål som ett företag med folk på plats har. Ringer man resebyrån får man förmodligen ett rakt, snabbt svar. Tar man sig tid till en visit så kan man utarbeta sin resplan och få nyttig feedback på varenda punkt. Visst, med energetiskt googlande och/eller de rätta kontakterna kan man komma en bra bit på vägen. Men med tanke på hur små resebyråernas påslag är (de lever ju numera i hård konkurrens med gör-det-självarna) så gäller det då att man värderar sin egen arbetstid till nästan ingenting. Eller har en vääääldigt förstående arbetsgivare som inte gruffar när man ägnar sin arbetstid åt privat surfande. I mitt fall är ingetdera sant.

Med detta sagt finns det naturligtvis tillfällen då en resebyrå är slöseri med tid och pengar. Ska man bara vara borta en helg, eller åker till en plats man redan har god kännedom om, eller där man känner folk, är det förstås onödigt att betala extra för tjänster man inte behöver. Förmodligen vet man då redan var man skall bo, hur mycket en taxi från A till B ska kosta och vad som finns att göra på resmålet. Jag har heller inget till övers för paketresor där man bor på en “turistanläggning”, en liten bubbla där Alla Talar SvenskaTM och man aldrig får se något av landet man faktiskt rest till. Länder och städer som blivit “turistifierade” är nästan lika illa. I Kroatien hade jag mycket trevligare sittande på en okänd restaurang/vingård i Dol, djupt inne i en ravin där det knappt fanns vettiga vägar (eller affärer), än kämpandes genom turistkvarteren i Makarska med plingande minitåg, arméer av tiggare och tjugo restauranger med exakt samma sak på menyn.

Paradoxalt nog är en av funktionerna hos en resebyrå just att hjälpa en att undvika sådana ställen. Eller lotsa en till dem, om det är så man vill ha det. Att resa på utlandssemester är en lyx, och bör hanteras som en sådan. Låt någon annan sköta de jobbiga bitarna!

3 thoughts on “Självklart anlitar man en resebyrå

  1. Du glömmer att ingen annan än just jag vet vad jag vill ha ut av en resa och ingen annan än just jag engagerar mig lika mycket i min resa. Hos resebyrån får man “standardsvar” som ska passa all och det ska gå fort för, som du skriver, de har inte stora marginaler. Nej, resan blir 100 gånger bättre om jag Googlar mig fram till de olika beståndsdelarna själv.

Comments are closed.