En hobby inte helt utan kostnad

Som jag tidigare bloggat om så är jag i färd med att ta en Private Pilot License (PPL), ett flygcertifikat. Resan påbörjades i augusti när jag tog en provlektion och sedan dess har det gått… långsamt. Än så länge har jag inte loggat en enda flygtimme. Därmed inte sagt att jag suttit passiv; det har varit en rejäl hög med tillstånd, medlemsskap och avgifter att ordna innan jag nu kan börja med det praktiska flygandet. Sedan är november/december kanske inte optimala månader för flygning heller, särskilt inte om man är flygelev. Innan jag har certifikatet, plus några tilläggsbehörigheter under bältet får jag nämligen inte flyga vare sig i dåligt väder eller mörker.

En av de viktigaste förberedelsemomenten har varit att ordna finansieringen, eller enkelt uttryckt, se till att jag har nog med pengar för att lära mig flyga utan att försätta mig själv i personlig konkurs. Jag fick en smärre chock när jag summerade hur mycket pengar som gått åt hittills. Innan jag spenderat ens en timme i luften som flygelev är jag uppe i 25 360 kr:

Provlektion 1 900 kr
Läkarundersökningar 1 100 kr
Avgifter till Transportstyrelsen 2 060 kr
Kursavgift PPL-teori 14 500 kr
Antagnings- och medlemsavgifter SAS FK   5 800 kr

Som synes är största delen kursavgiften till Flygteoriskolan i Barkarby. Kursen pågår i en termin och tar sex timmar per vecka i anspråk. I priset ingår förutom själva lektionerna en inte helt oanmärkningsvärd mängd litteratur, som separat går lös på närmare 4 000 kr. Kostnaden för teorin bleknar dock i jämförelse med själva flygtiden – runt 1 500 kr per timme, och man ska räkna med uppemot 40-50 timmar innan man är klar. Gulp! Sedan återstår “bara” slutproven hos Transportstyrelsen – drygt 10 000 kr till, varav 4 300 kr för själva uppflygningen. Bäst att man klarar sig på första försöket!

Med alla dessa siffror framför sig är det lätt att dra slutsatsen att privatflygning är en hobby enbart för rika. Särskilt i samband med artiklar om hur folk som bor nära Bromma flygplats klagar på bullret brukar det dyka upp arga fåtöljtyckare som gormar om “överklassnöjen”. Sådana kommentarer tyder på en otrolig brist på perspektiv. Visst, 105 000 kr är mycket pengar, men jämfört med många andra hobbies, eller att köra en ny Volvo, är det ingen fantasisumma. Flygcertifikatet har mer gemensamt med ett körkort, vilket de flesta förstår är en investering för livet, som man har både nytta och nöje av. Samt att själva flygningen förstås är en fantastisk upplevelse, relativt få förunnad. För mig känns det självklart värt pengarna!

Efter nyår ska det bli flyga av, fortsättning följer!

3 thoughts on “En hobby inte helt utan kostnad

  1. Linköpings Flygklubb:
    Provlektion: 1000:-
    Läkarundersökning: 800:-
    Kursavgift: 7500:-
    Medlemsavgift: 2100:-

    Ser ut som du kunde tjänat på att söka dig utanför fjollis ;)

    Lycka till i alla fall! :)

Comments are closed.