Nu kommer den riktiga utmaningen

Efter många turer fram och tillbaka tycks saken nu vara klar – Saab läggs inte ned utan fortsätter att bygga bilar, nu med holländska Spyker som ägare. För alla anställda, leverantörer och fans till Saab måste detta kännas som en lättnad. Vad man dock inte ska glömma är att den stora utmaningen fortfarande återstår; Maud Olofsson sade det bäst:

Nu återstår den stora utmaningen att vända trenden och ta fram bilar som kunderna vill ha.

Spot on. Ägaren GM må ha varit ett av Saabs problem, men i praktiken har bilarna helt enkelt inte motsvarat marknadens krav för de priser man begärt. Man kan faktiskt dra en parallell till Apple, även om såväl Apple- som Saab-fanbois må grilla mig för det. Here goes: Såväl Apple som Saab har byggt, eller försökt bygga, sina varumärken på att vara “annorlunda” och ta extra betalt för det. Detta trots att produkterna man levererat, bedömda på rent tekniska meriter, varit någonstans mellan medelmåttiga och strax däröver. I Apples fall har detta fungerat utmärkt. Effektiv marknadsföring i kombination med ett minimalistiskt formspråk och hektarvis med vit, glansig plast har skapat extremt lojala fans i köpstarka kundgrupper – en formel för massvis med intäkter.

Saab har, milt uttryckt, inte lyckats med samma trick. Lojala fans har man visserligen fått, men för få och inte tillräckligt köpstarka. Där Apple riktat in sig på det högre prissegmentet har Saab alltid varit bilen för lagomsvensson – en marknad som Volvo, Volkswagen och Toyota redan har ringat in varje kubikcentimeter av. Där Apple lanserat nya och i vissa fall ganska innovativa produkter har Saab haft samma två stentråkiga modeller i utbudet sedan 1998. Kommer någon ihåg 1998? Det var innan Volvo levererade C30, S40/V50, S60, S80, XC60, XC70 eller XC90. En V70 såg ut som en mjölkkartong på hjul. Tiden gick, och först 2009 presenterade slutligen Saab en 9-5 som var ny mer än till utseendet. Ändå är det fortfarande bara en ny iteration av samma uttjatade, utkonkurrerade koncept. Och 9-4X, som tillverkas av GM i Mexiko, lär knappast bli någon storsäljare.

Enligt Maud är tanken att Saab nu ska ta fram miljövänligare fordon. Låt hoppas att Spyker kan fullfölja dessa planer. Om man lyckas ta fram en elbil eller plugin-hybrid som fungerar i svenskt klimat, ligger i premiumsegmentet utan att skena iväg fullständigt eller vara för sportig för att vara praktisk, kan man pricka in en nisch som ingen verkar ha hittat till ännu. Det skulle definitivt få mig att överväga en Saab. Kanske kan ett sådant experiment hållas vid liv av intäkter från nya 9-5 och 9-4X tillräckligt länge för att bära frukt. Sannolikt är det redan i full gång; men marknaden är hänsynslös, med all rätt. Världen behöver inte fler biltillverkare som säljer medelmåttiga bilar till höga priser, lika lite som vi behöver fler tillverkare av trista beige datorer. Inget mått av “annorlunda” kan råda bot på den saken.