Kränkthets-VM på Hallands Nation

Något så obetydligt som ett sittningsgyckel har fått oproportionerligt stora rubriker i dagspressen – gycklet gjorde tydligen parodi på en slavauktion och ett par gäster från USA, där friktionerna mellan olika “raser” (för övrigt ett löjeväckande begrepp bara det) är större än här, tog illa vid sig. Detta gjorde i sin tur att en medlem i Afrosvenskarnas Riksförbund – av allt att döma något slags generell intresseorganisation för afrikanska invandrare i Sverige – kände sig tvingad att anmäla nationen för hets mot folkgrupp. Studenttidningen Lundagård har en mer detaljerad beskrivning av händelsen.

Tajmingen är intressant, bara för några timmar sedan diskuterade jag sångpolicyn för Tekniska Högskolans Studentkår på Facebook, då specifikt ett stycke text som lyder:

Säg nej till sånger och gyckel som är kränkande eller som kan upplevas som kränkande innan de framförs.

Min ståndpunkt i diskussionen var att eftersom hets mot folkgrupp, ärekränkning och liknande redan är förbjudna enligt lag är det onödigt med en sångpolicy som uppmanar till ytterligare självcensur. Ska man gardera sig mot allt som kan upplevas som kränkande för någon över huvud taget blir det ju inte särskilt många sånger kvar. En policy kan omöjligt omfatta alla situationer, så det är bättre att bara uppmana till gott omdöme. Det är ju viss skillnad på vilka sånger man sjunger på en fin bankett respektive en intern bastukväll.

Festen i Lund var också intern och det tycks bara vara på grund av att några i publiken “upplevde sig kränkta” och ylade på Facebook i efterhand som det hela fått så stor uppmärksamhet. Min uppfattning baserad på tidningsartiklarna ger mig en bild som är ganska harmlös. Jaha, så man gjorde en parodi på en slavauktion. Låtsades man därmed som om verklighetens slaveri var något roligt och harmlöst? Knappast, lika lite som krigsspel får oss att se på riktiga krig som spännande äventyr. Förnuftiga människor klarar av att betrakta ett ämne från fler än ett perspektiv. Vi inser att bara för att man kan skämta om Adolf Hitler gör det inte Förintelsen mindre verklig eller otäck.

Med detta sagt så är det förstås aldrig bra om någon känner sig illa till mods på en fest, fester ska vara roliga för alla så långt det är möjligt. Hallands Nation har bett om ursäkt för gycklet och även om jag inte riktigt förstår varför nationen tar på sig ansvaret för några enskilda personers handlingar så är det förstås rätt sätt att hantera situationen. Att visa förståelse och ödmjukhet är naturligtvis en enklare utväg än att ta strid, särskilt för någon som inte bär något personligt ansvar. Och det är klart att när man sårat någon är det bara rätt att be om ursäkt.

Problemet uppstår först när man börjar idka självcensur i något slags missriktat försök att ta bort allt som eventuellt kan verka kränkande för någon. I bästa fall skiter folk helt enkelt i policyn och sjunger glatt om vad de vill (så som är fallet på KTH, kan jag som gammal student intyga). I värsta fall läggs en död hand över allt vad kreativitet och inspiration heter. Dessutom är den moraliska grunden för “kränkthet” hos  afrosvenskar högst tveksam. Dagens högskolestudenter, oavsett hudfärg, kan inte hållas ansvariga för folkmord och slavhandel som ägde rum decennier eller århundraden innan de föddes. Parodi och gyckel kan inte vara brottsligt om inte avsikten är att såra någon. Där är det den “kränkta” som bär bevisbördan.

12 thoughts on “Kränkthets-VM på Hallands Nation

  1. Ja, för det första måste man få skämta om i stort sett ALLT. Har engelsmännen gjort i många år och det funkar. Det är desssutom en demokratisk rättighet. Att kalla det hets mot folkgrupp är LARVIGT. Det var för fan ett studentskämt! Olof Malmlöf

  2. Håller absolut med. Urlöjligt att anmäla, och jag hade aldrig bett om ursäkt, oavsett om jag hade representerat nationen eller varit en av dem som genomförde gycklet. Jag hade inte ens haft dåligt samvete.

    Ska alla ogifta känna sig kränkta över varenda kärleksballad också?

  3. Ingen blir så illa berörd att man gör polisanmälan mot att det skämtas om svenska kvinnor som i Sveriges förflutna brändes på bål pga att de anklagades för att ha flugit till djävulen under påsken.

    Vad är skillnaden på att driva med slaveriet och att driva med häxbränningen? Varför skriver inte svensk media en enda rad om det absurda i att skämta om kvinnor som eldades på bål?

    Ska vi acceptera den ena absurditeten men inte den andra? Det brukar kallas HYCKLERI!

  4. Hmm, så du tycker inte att man får bli upprörd över rasism, eller anser du att man bör, hehe, ägna sig åt självcensur om man nu blir det? Hur var det nu med den logiska konsekvensen?

  5. Trams är bara förnamnet, detta handlar om ett spex på en privatfest. Att man ksnake inte tycker det är roligt är en sak men att påstå att det är “hets mot folkgrupp” som visserligen är ett påhittat pseudobrott men ändå.

    Påminner om glassen “nogger”. den var “rasistisk”.

    Sverige är världens dummaste land.

  6. Jag tycker ni blandar ihop korten genom att attackera polisanmälan. Bara för att det inte är eller bör vara olagligt betyder det inte det att det inte kan vara olämpligt och tyda på bristande omdöme, dels från “skämtarna” men framför allt nationen.

    Och polisanmälan åsido så var det väl ändå jävligt dumt? Det är mycket snack om likabehandling med avseende på kön, etnicitet, sexualitet och så vidare inom studentlivet i Lund (som sig bör), men i själva verket är det så fruktansvärt unket och homogent att man håller på att kvävas där. Hallands nation har en policy om likabehandling, men om de släpper igenom det här utan att reagera, vad betyder den då? De enda som står för nån nämnvärd förnyelse i Lund är Smålands nation, som är socialister (jag röstar höger får jag väl tillägga)! I övrigt är det som en sluten verkstad fullproppad med gamla arkaiska traditioner, värderingar och strukturer.

    Det handlar inte om att det är olagligt, eller om det är ett slutet sällskap eller inte (per definition är det ju alltid det på studentnationer). Det handlar om unkna värderingar som blir synliga. Jag brukar himla med ögonen inför PK-ismen som ofta finns i Sverige (ex. Nogger eller Pippi Långstrump), men sånt här tycker jag är illa. Men det är klart, jag ska inte försöka dölja att jag till stor del tycker det då jag har upplevt Lunds studentliv och vet att såna här värderingar frodas och är alldeles för vanliga. Hade det hänt nån annanstans hade jag nog inte reagerat lika mycket.

  7. Slå nedåt, och håna en utsatthet som än idag är högst akteull får inte va ok. Kan inte jämföras med att håna Hitler som någon här tyckte var precis samma sak, eller högt uppsatta personer. Signalerna är helt fel.

    Det är lika roligt som när en mobb med människor går på att sparka en uteliggare, för att skoja lite. Eller mobbare skaffar sig billiga poäng genom att gå på en svag individ.

    Var slaveriet bara ett kul skämt kanske, som råkade kräva tusentals liv och förtryckte hela folkgrupper. Och vem ska vi skratta åt, slavarna som dog?

  8. Allvarligt talat, ett rätt trist spex. Och även om jag kan förstå att någon tog illa vid sig så är det knappast rasism eller hets mot folkgrupp. Det faktum att man tar tag i den här händelsen på sätt som sker, med polisanmälan etc, visar bara tydligt att alla dessa “offer” saknar illdåd att klaga på. Det här är ju rena häxjakten. Det är också intressant med dubbelmoralen – man får inte skoja om sånt där, men det går t ex bra att spy galla (förpackat som skämt eller inte) över religiösa eller över Sverigedemokrater.

  9. BJ, man måste kunna gå vidare. Slaveriet var naturligtvis en hemsk orätt mot alla drabbade som kostade många livet och satte permanenta spår i desto fler. Men det var länge sedan och vi vet bättre idag än att upprepa samma sak. Vi som lever idag bär inte på någon kollektiv skuld som vi måste försona bara för att människor med samma hudfärg gjorde dumma saker flera hundra år innan vi föddes. Det måste vara okej att skämta om allt så länge man inte är ute efter att såra någon, folk kan ha olika tycke och smak om vad som är “roligt” men den som inte har samma humor står det ju fritt att inte lyssna. De exempel du tar upp är ju sådana där man har en avsikt att göra någon illa, det är inte jämförbart.

Comments are closed.