Marginaler

Jag handlar ofta och gärna på Dustin. Att priserna inte alltid är lägst kompenseras mer än väl av snabb leverans, ett bra utbud och positiva kontakter med kundtjänst vid returärenden och frågor. När jag så behövde en reservdel till en Dell-laptop som gjort sig lite illa googlade jag på reservdelsnumret (RX216) och föga förvånande kom Dustin bland de första resultaten. Det som fick mig att rygga tillbaka var priset:

Dustin.se

Gulmarkeringarna är mina, jag har också suddat ut mina kunduppgifter från skärmdumpen.

Ett stycke plast som rimligtvis måste vara en ganska vanlig reservdel (särskilt om man ska tro Dells supporttekniker!) kostar alltså 1 045 kr exkl moms. Nog för att den som handlat reservdelar till märkeslaptops vet att det kan kosta, men det är faktiskt rätt löjligt. Så hellre än att låta den kostnaden drabba min arbetsgivare utan vidare ringde jag Dell och frågade om priset på samma artikelnummer. Offerten damp ned i mailen någon minut senare:

Dell offert

Skärmdump av PDF med mina gulmarkeringar och censurering av mina kunduppgifter.

Nu blev det plötsligt betydligt rimligare. 143,16 kr exkl moms eller, om man räknar in moms- och fraktkostnader, hela 1 374,80 kr billigare (motsv 88% rabatt!) än att köpa samma pryl från Dustin. Uppenbarligen är det någon som tar riktigt feta marginaler någonstans. I ren förundran googlade jag också på några andra sajter och fann att Dustin är långt ifrån ensamma om att ta ut otroliga överpriser för enkla reservdelar, så möjligen är det Dells återförsäljarpriser som är boven i dramat.

Förstå mig rätt nu: jag är inte ute efter att dissa någon. Jag vill bara ge mina kära läsare en enkel varning. Kolla alltid vad tillverkaren ska ha innan du köper reservdelar via en återförsäljare. Även om det innebär att du måste beställa via något så ålderdomligt som en människa med en telefon. De tio minuterna kan betala sig väldigt snabbt!