Skillnaden mellan en flygklubb och ett flygbolag

Jag borde förstås inte klaga när dagspressen skriver saker som berör min Hobby (även om det bara är för att ett gäng s k “kändisar” är inblandade) men ibland är det väldigt svårt att låta bli. I Svenska Dagbladet läste vi för ungefär en vecka sen (jaja, jag har firat jul och haft bättre saker för mig!) att Svenska kändisar startar eget flygbolag:

Håkan Nesser, Thomas Bodström och Jan O. Karlsson ska till våren kunna pendla mellan Stockholm och Bunge i eget flygplan. Det var i somras som sju driftiga företagare och boende på norra Gotland bildade aktiebolaget Rauk Air. En av dem var Jan O. Karlsson, pensionär med ett långt förflutet inom topp-politiken och sedan många år deltidsboende på Fårö.

– Egentligen är det konstigt att inte idén kommit tidigare, Fårösund har ju en utmärkt flygplats, säger Jan O. Karlsson till Gotlands Allehanda.

Här lyfter en vän av ordning, med kunskap om hur Gotland ser ut från luften, genast en smula på ögonbrynen. Nej, det är naturligtvis inget fel på Bunge flygfält. Men man får lätt en bild av något lite större och mer tillgängligt när man läser ordet “flygplats”, vilket för icke-piloter i Sverige väl närmast borde associera till Arlanda, Landvetter, Bromma, Skavsta, Visby eller Malmö (plus regionala alternativ om du bor norröver).

Bunge är i själva verket ett gammalt militärflygfält med två banor (ursprungligen tre) som är delvis belagda med betong och asfalt; se översiktskartan ovan. Om man bortser från gräset är banorna bara cirka 675 meter långa. I jämförelse med Arlanda (3 301 m), Bromma (1 668 m), Skavsta (2 878 m) eller Visby (2 000 m) så inser man snabbt att det kanske kan finnas en viss begränsning i hur stora flygplan som kan landa på Bunge, särskilt om man avser bedriva reguljärtrafik; då har vi inte heller övervägt att de boende i närområdet kanske skulle ha vissa invändningar.

Lägg till detta att Bunge saknar både banbelysning (en nödvändighet när det är, ni vet, mörkt) och inflygningsutrustning som möjliggör landning i dåligt väder, så börjar den bild som artikeln målar upp av ett flygbolag där man kan “via hemsidan […] boka flygresor till exempelvis Baltikum och Tyskland” se en liten smula orealistisk ut. För oss amatörflygare ter det sig självklart att man får ställa in flygturen om vädret är dåligt – och vi pratar inte orkanen Dagmar här. Även väder som knappast skulle avskräcka en seglare är no-go för ett litet flygplan. Men om man har planerat en mysig weekend i Tyskland och får reda på dagen innan att flyget inte går eftersom det regnar så kanske man blir en smula bitter.

Nu visar det sig emellertid att bilden som SvD målar upp kanske är något överdriven/visionär. Läser man om Rauk Air på Facebook (var annars…) finner man följande:

Genom ett medlemskap i flygföreningen Rauk Air finns det snart möjlighet att kunna flyga mellan Bunge flygfält och Bromma. […] Medlemskap i flygföreningen tecknas genom att betala in en årsavgift och täcker flygplanets fasta kostnader. De rörliga kostnaderna läggs på biljettpriset.

Vad kostar det? Vi räknar med att årsavgiften ligger på ca 4000-5000 kr. Man betalar sedan ca 700 kr för varje flygning.
Hur ofta flyger Rauk Air? Så ofta som möjligt är vårt mål. Till och börja med kommer vi att flyga när det finns ett stort behov av resande.
Kan jag alltid resa med Rauk Air? Nej, se Rauk Air som ett komplement till ditt nuvarande resande.
Vilka får åka med? Medlemskapet gäller för dig och din familj, vänner kan åka med till ett förhöjt biljettpris.

Här blir det genast betydligt klarare – vad våra vänner kändisarna har startat är en flygförening som man kan bli medlem i, med det lite annorlunda tillägget att man bedriver taxiflyg. Exakt vem som ska flyga planet framgår inte (det tycks vara en sexsitsig Partenavia P.68) men vi får väl anta att de har hittat någon med CPL+ME som gör jobbet mot en skälig ersättning. 5000 kr/år är för övrigt en fullt normal årsavgift för en flygklubb, och 700 kr/person enkel resa för fem passagerare låter som ett rimligt pris för det flygplan det gäller.

Underligt nog nämner informationstexten ingenting om begränsningar på grund av mörker eller dåligt väder (även om man kan ana en underton i raden “se Rauk Air som ett komplement…”) men vi får väl anta att denna information levereras i god tid innan man betalar in sin första medlemsavgift. I övrigt kan jag bara applådera detta initiativ. Reser man fram och tillbaka några gånger på ett år blir det nästan säkert billigare än att flyga reguljärt och när Rauk Air upptäcker hur svårt det är för allmänflyget att behålla sitt fotfäste på Bromma just nu kanske övriga klubbar och skolor där får lite välkommen hjälp på traven.

Själv ser jag fram emot att besöka Bunge till våren!