Kommer någon att sakna Expert?

Expert i Kista, fredag 21/9

Bor man inte under en sten så har man vid det här laget hört att hemelektronikkedjan Expert har gått i kånken, lite drygt ett år efter konkurrenten Onoff. Bilden ovan visar deras butik i Kista Galleria – där jag senast var på Onoffs konkursutförsäljning. Butiken togs sedermera över av Expert men trycket på personalskjortorna kan knappt ha hunnit torka innan det, som synes, var dags igen. Den här gången skippar jag nog utförsäljningen – kön av folk ringlade sig ännu på söndagen så långt ut i gallerian att den utgjorde ett hinder och jag värderar min tid högre än så. Dessutom tycker cynikern i mig att det hela är som upplagt för att lura folk, för anser man sig ha tid att stå i kö en halv arbetsdag så är man kanske inte heller den sorts person som gör prisjämförelser före köp. Av de som har tagit sig in har allt jag hört varit att priserna fortfarande inte är så imponerande.

Frågan är om det finns skäl att sörja Expert, annat än av medlidande för dem som snart blir arbetslösa? Hemelektronikbutiker har sedan länge tillhört gruppen av verksamheter som egentligen bara finns kvar av gammal vana – liksom exempelvis bankkontor, telebutiker, postkontor och skivaffärer är de hopplöst frånsprungna av teknikens framsteg men lever kvar eftersom många människor helt enkelt inte ids eller törs överge tryggheten av det välbekanta i utbyte mot det nya men obeprövade, hur överlägset det än må vara. Och i vissa fall finns det förstås också personliga preferenser som styr. Man ska absolut inte underskatta personligt bemötande som faktor i ett köp, inte ens när allting äger rum på nätet. Samtidigt har betald butikspersonal i mångt och mycket ersatts av nätets kollektiva vishet. Det som förr var:

  1. “Jag behöver en diskmaskin”
  2. Gå till butik #n
  3. Fråga säljaren vilken som är den bästa diskmaskinen
  4. Fråga vad den kostar
  5. Repetera för stigande värden på n tills du storknar
  6. Köp diskmaskin

Har nu blivit:

  1. “Jag behöver en diskmaskin”
  2. Googla fram vilken som är den bästa diskmaskinen
  3. Kolla var den är som billigast
  4. Beställ eller åk och hämta

Det senare alternativet går inte bara fortare, du behöver inte heller fråga dig om butiken du står i också råkar vara den billigaste och om den smilande säljaren verkligen rekommenderar dig den bästa diskmaskinen pengar kan köpa eller den som han helst vill bli av med eftersom den snart börjar mögla.

Expert lär vara långt ifrån de sista att falla; nätbutikerna har till synes bara fördelar. De behöver mindre personal, kan ha ett mycket större produktutbud och är i princip immuna mot stölder och skadegörelse. Därigenom kan de ta ut lägre priser – och över en viss nivå så spelar det ingen roll hur snäll och trevlig personalen är, för varan är trots allt exakt densamma. Det man inte kan få på nätet är “klämma-och-känna-upplevelsen”, kanske inte så viktig när det gäller elektronik och vitvaror men nog så när det gäller exempelvis kläder – där kommer det nog att ta betydligt längre tid innan nätbutikerna gör något större avtryck på det som finns ute i “verkligheten”.

Min gissning är att utvecklingen går mer mot stora lagerbutiker som de vi ser idag hos Elgiganten med flera, där “butiken” egentligen bara är ett något snyggare inrett hämtlager. I dessa kommer företag som har gott om pengar att lägga på marknadsföring kanske att sätta upp montrar för att framhäva sina produkter, men frågan är om det är värt det – många av kunderna har ju redan fattat beslutet om vad de ska köpa innan de kommer dit. Mer sannolikt är att vi får se fler “showrooms” som egentligen snarare syftar till marknadsföring än att sälja prylar. Det blir förstås bara aktuellt för stora företag (vi kan ju redan se att Apple går i den riktningen) där man redan är tillräckligt kända för att folk ska söka upp märket, snarare än tvärtom.