Gratis kollektivtrafik?

Kollektivtrafik

Det fortsätter att handla om trafik i den här sällan uppdaterade bloggen. Att kollektivtrafiken (i Stockholm) borde vara gratis är en fråga som debatteras med jämna mellanrum, även om den inte drivs särskilt aktivt av något politiskt parti (V vill införa det på försök och MP driver någon slags lyxvariant av problemet genom att propagera för gratis Wi-Fi). En stad som löpt linan ut och infört gratis kollektivtrafik är Tallinn, på andra sidan pölen från oss. Detta har varit föremål för en KTH-studie, och studiens resultat är intressanta: kort sagt, de som började utnyttja den gratis kollektivtrafiken var de som redan åkte kollektivt, samt cyklister och fotgängare. De som tidigare körde bil fortsatte köra bil. Totalt ökade bara kollektivresandet med 3%.

Baserat på detta är det är svårt att framföra ett miljöargument för gratis kollektivtrafik, vilket utgör ungefär halva argumentationen från grupper som Planka.nu (den andra halvan är socialism). De som idag väljer bilen gör det i stor grad för att kollektivtrafiken inte uppfyller deras behov; det förändras inte av att den blir gratis, det är snarare kvalitativa aspekter som måste till. Hur de påverkas av att man slopar avgifterna och låter skattebetalarna stå för hela notan, är svårt att veta. Här ska sägas att Tallinn i samband med att kollektivtrafiken blev gratis samtidigt genomförde en stor upprustning och tillbyggnad, med kraftigt ökad turtäthet och 70 nya bussar/spårvagnar. Ändå uteblev den förväntade effekten nästan helt.

Är gratis kollektivtrafik då helt poänglöst, annat än som slöseri med skattepengar? Nej, studien visar på fördelar för arbetslösa som i viss utsträckning har fått en ökad rörelsefrihet, eftersom alla nu har “råd” med kollektivtrafik. En sådan effekt kan man rimligtvis också tänka sig i Sverige. Därmed sagt så tycker jag inte att det räcker för att motivera den stora kostnad som gratis kollektivtrafik skulle innebära för skattebetalarna. Om det dessutom kopplas ihop med ytterligare stora avgiftshöjningar för dem som väljer att köra bil, i syfte att tvinga dem till kollektivtrafiken, skulle det leda till att rörelsefriheten minskade i andra grupper. Många familjer är beroende av bilen för att få vardagspusslet att gå ihop.

Gratis kollektivtrafik är också svårt att motivera rent moraliskt, eftersom det är orättvist att lägga skattepengar på något icke-nödvändigt som långt ifrån alla utnyttjar. Det är redan ett på tok för vanligt fenomen i svensk politik. Planka.nu har förvisso en poäng, när de skriver att uttaget och kontrollen av avgifter i kollektivtrafiken i sig kostar mycket pengar. Därför skulle jag personligen helst se ett helt spärrfritt system, där biljettkontrollerna istället görs av tåg-, stations- och bussvärdar. Det skulle öka tryggheten och trivseln i kollektivtrafiken samtidigt som man skulle kunna sluta slösa pengar på dyra och ineffektiva biljettsystem.

One thought on “Gratis kollektivtrafik?

Comments are closed.